Přísloví: materiály k tisku
Aktivity k online procvičování tématu přísloví jsou dostupné z rozcestníku Přísloví. Krom toho nabízíme i materiály k tisku, které jsou vhodné zejména pro kolektivní řešení.
Přehled materiálů
![]() |
![]() | ![]() |
Přísloví: piktogramy | Rozpůlená přísloví | Karty přísloví |
řešení | řešení |
Náměty na použití podkladů
Piktogramy přísloví
Přísloví jsou rozdělena do dvou skupin podle obtížnosti. Zadání je možné rozstříhat na jednotlivé kartičky, ale není to nutné.
- Poznávání přísloví. Základní úkol je prostě rozpoznat z piktogramů přísloví. Lze pojmout například jako soutěž týmů.
- Vlastní piktogramy. Žáci mohou vymýšlet vlastní způsoby ztvárnění přísloví piktogramy a vzájemně si je dávat k rozpoznání.
Rozpůlená přísloví
Materiál je určen k rozstříhání na samostatné kartičky. Kartičky jsou označeny třemi různými tvary pro snadnější třídění do skupin. Lze využít i jako pracovní list pro řešení tužkou (spojovat kartičky čárou).
- Správné páry. Základní úkolem je správně kartičky spárovat a vytvořit platná přísloví. Následně můžeme navázat diskuzí o významu těchto přísloví.
- Novotvary. Přísloví jsou ve skupinách zvolena tak, aby špatné kombinace byly syntakticky správné. Můžeme záměrně dělat špatné kombinace a uvažovat, jaký by hypoteticky mohl být smysl takových kombinací, např. vymýšlet příběh, ve kterém by šlo použít „Kdo se bojí, ten dřív mele.“ či „Lenoch hladovému nevěří.“
- Čárky. V některých případech se mezi půlkami přísloví píše čárka, jindy ne. Můžeme určovat kdy a zdůvodňovat proč.
Karty přísloví
Tyto karty jsou opět připraveny pro snadné rozstříhání. Můžeme například náhodně přidělit každému žákovi či skupince jedno přísloví.
- Vysvětlení významu. Úkolem je výstižně vysvětlit, co přidělené přísloví znamená a kdy se používá.
- Hádání přísloví. Žák popíše přísloví vlastními slovy, přičemž nesmí použít žádné ze slov, které se přímo v přísloví vyskytují. Ostatní se snaží přísloví co nejrychleji uhodnout.
- Psaní příběhu. Úkolem je napsat příběh, do kterého se přísloví hodí (podobně jako jsou příběhy v Umíme česky v sekci Čtení s porozuměním).
Přísloví jsou rozdělena do 3 skupin podle rámcové obtížnosti (jak moc jsou známá, jak složité je vysvětlit jejich význam). Dále jsou uvedena přísloví ze světa. U těchto přísloví nelze předpokládat, že by je žáci předem znali. Jsou tedy vhodná především na diskuzi o významu a na vymýšlení příběhů, do kterých se hodí.