Typický ročník | 7. |
Interval vhodných ročníků | 6.–8. |
Učivo | přísloví, idiomy, přirovnání, ustálená slovní spojení, frazeologie, jazykové hříčky, nepřímá pojmenování, význam a použití výrazů, práce s významem, jazykové asociace |
Bezprostřední výsledky učení | - Rozpozná a vysvětlí význam běžných přísloví a idiomů.
- Použije přísloví či ustálená slovní spojení ve vlastním projevu.
- Vyřeší jazykové hádanky a slovní hříčky.
|
Související RVP výsledky učení | |
Modul se věnuje atraktivní a zábavné části slovní zásoby – příslovím, idiomům, přirovnáním a slovním hříčkám. Žáci se učí rozpoznávat význam ustálených spojení a používat je přiměřeně kontextu, vnímat jejich obraznost a jazykovou funkci. Modul rozvíjí jazykovou citlivost a představivost a nabízí odlehčenou a motivující práci se slovy. Lze jej využít jako ucelený tematický celek nebo jím prokládat méně atraktivní témata (např. pravopis) jako zábavné zpestření.
1. Přísloví: znalost znění |
Slova ve větách | Přísloví • lehké | |  Přísloví • lehkéTypicky zabere: 4 min  |
| Přísloví • střední | |  Přísloví • středníTypicky zabere: 7 min  |
Vpisování | Přísloví • lehké | |  Přísloví • lehkéTypicky zabere: 4 min  |
| Přísloví • střední | |  Přísloví • středníTypicky zabere: 6 min  |
Pexeso | Přísloví • lehké | |  Přísloví • lehkéTypicky zabere: 4 min  |
Pracovní list | Rozpůlená přísloví | | |
| | | |
2. Přísloví: význam a použití |
Souhrn tématu | Přísloví | | |
Čtení s porozuměním | Příběhy plné přísloví | |
|
Pracovní list | Přísloví: piktogramy | | |
| Karty přísloví | | |
| | | |
3. Přirovnání |
Rozhodovačka | Přirovnání • střední | |  Přirovnání • středníTypicky zabere: 3 min  |
Slova ve větách | Přirovnání • lehké | |  Přirovnání • lehkéTypicky zabere: 5 min  |
| Přirovnání • střední | |  Přirovnání • středníTypicky zabere: 7 min  |
Pexeso | Přirovnání • lehké | |  Přirovnání • lehkéTypicky zabere: 4 min  |
| Přirovnání • střední | |  Přirovnání • středníTypicky zabere: 4 min  |
Pracovní list | Přirovnání: zvířata | | |
| Přirovnání: věci | | |
| | | |
4. Idiomy a ustálená spojení |
Souhrn tématu | Idiomy, ustálená spojení | | |
Rozhodovačka | Idiomy, ustálená spojení • lehké | |  Idiomy, ustálená spojení • lehkéTypicky zabere: 3 min  |
| Idiomy, ustálená spojení • střední | |  Idiomy, ustálená spojení • středníTypicky zabere: 4 min  |
Slova ve větách | Idiomy, ustálená spojení • lehké | |  Idiomy, ustálená spojení • lehkéTypicky zabere: 4 min  |
| Idiomy, ustálená spojení • střední | |  Idiomy, ustálená spojení • středníTypicky zabere: 7 min  |
Pexeso | Idiomy, ustálená spojení • lehké | |  Idiomy, ustálená spojení • lehkéTypicky zabere: 4 min  |
| Idiomy, ustálená spojení • střední | |  Idiomy, ustálená spojení • středníTypicky zabere: 4 min  |
Vpisování | Idiomy, ustálená spojení • střední | |  Idiomy, ustálená spojení • středníTypicky zabere: 5 min  |
Pexeso | Slovní spojení • střední | |  Slovní spojení • středníTypicky zabere: 3 min  |
Pracovní list | Ustálená slovní spojení (antická a biblická jména) | | |
| Idiomy | | |
| | | |
5. Indície, asociace |
Pexeso | Indicie zvířata • lehké | |  Indicie zvířata • lehkéTypicky zabere: 4 min  |
| Indicie barvy • lehké | |  Indicie barvy • lehkéTypicky zabere: 5 min  |
| Indicie čísla • lehké | |  Indicie čísla • lehkéTypicky zabere: 4 min  |
| Indicie ovoce, zelenina • lehké | |  Indicie ovoce, zelenina • lehkéTypicky zabere: 4 min  |
Hádanky | Indicie | |
|
| | | |
6. Hádanky a slovní hrátky |
Hádanky | Hádanky lehké | |
|
Pexeso | Přesmyčky • lehké | |  Přesmyčky • lehkéTypicky zabere: 4 min  |
Hádanky | Přesmyčky | |
|
Pexeso | Jak se správně jmenují? • lehké | |  Jak se správně jmenují? • lehkéTypicky zabere: 5 min  |
Hádanky | Zvířata: Jak se správně jmenují? | |
|
| Hádanky těžší | |
|
Pracovní list | Hádanky | | |
Náměty na doplňkové aktivity
Význam přísloví pantomimouDvojice žáků dostane přidělené přísloví (např. „Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá.“). Jejich úkolem je přísloví pantomimicky předvést. Přitom ale mají předvádět situaci, na kterou se hodí význam přísloví, nikoliv doslovný text přísloví (tj. v uvedeném příkladě by měli předvádět něco jiného než kopání jámy).
Tvoření přirovnáníVe dvojicích nebo skupinách žáci vymýšlejí přirovnání na zadané vlastnosti (např. pomalý, veselý, tvrdohlavý) – porovnávají, která přirovnání jsou obvyklá a která vtipně originální.