Vztahy a vlastnosti slov I
Typický ročník | 4. |
Interval vhodných ročníků | 3.–5. |
Učivo | významové vztahy mezi slovy, slova nadřazená a podřazená, synonyma, antonyma, citově zabarvená slova, hovorová slova, slovní analogie |
Navazující modul | Vztahy a vlastnosti slov II |
Bezprostřední výsledky učení |
|
Související RVP výsledky učení |
|
Modul se zaměřuje na porozumění významovým vztahům mezi slovy a na rozvoj schopnosti vhodně vybírat slova podle komunikační situace. Žáci se učí rozlišovat slova nadřazená, podřazená a souřadná, pracují se synonymy a antonymy a poznávají, jak se slova liší podle míry spisovnosti či citového zabarvení. Modul klade důraz na aktivní práci se slovní zásobou a její uplatnění při formulaci smysluplných vět a kratších textů.
1. Slova souřadná, nadřazená, podřazená | |||
Slova nadřazená, podřazená a souřadná | |||
Slova souřadná • lehké | |||
Slova nadřazená a podřazená • lehké | |||
Slova nadřazená, podřazená a souřadná • lehké | |||
Slova nadřazená, podřazená a souřadná • střední | |||
2. Synonyma | |||
Synonyma: podstatná jména • lehké | |||
Synonyma: podstatná jména • lehké | |||
Synonyma: podstatná jména • lehké | |||
Synonyma: slovesa • lehké | |||
Synonyma: slovesa • lehké | |||
3. Antonyma | |||
Antonyma: podstatná jména • lehké | |||
Antonyma: podstatná jména • lehké | |||
Antonyma: slovesa • lehké | |||
Antonyma: slovesa • lehké | |||
4. Vlastnosti slov | |||
Slova citově zabarvená | |||
Slova citově zabarvená • lehké | |||
Spisovná a nespisovná slova • lehké | |||
5. Další slovní vztahy | |||
Slovní analogie • lehké | |||
Homonyma (slova souzvučná) • střední | |||
6. Opakování | |||
Synonyma: mix • lehké | |||
Antonyma: mix • lehké | |||
Synonyma: mix • lehké | |||
Antonyma: mix • lehké | |||
Vztahy slov |
|
Náměty na doplňkové aktivity
Třídění slovŽáci dostanou sadu kartiček se slovy (např. „pes“, „zvíře“, „delfín“, „slon“, „savec“). Jejich úkolem je slova roztřídit na podřazená, nadřazená a souřadná. Následuje diskuze nad různými možnostmi a obhájení řešení.
Emoční stupnice slovNa tabuli nebo papírovou osu nakreslíme škálu emocí (např. od silně negativní, přes neutrální až po silně pozitivní). Žáci přiřazují citově zabarvená slova (např. „hubený“, „vychrtlý“, „štíhlý“) na tuto osu a diskutují o tom, jak jednotlivá slova vnímají.
Přepis příběhu pomocí synonymŽáci dostanou krátký příběh, ve kterém se hojně vyskytují slova začínající na písmeno P. Jejich úkolem je text přeformulovat tak, aby žádné z těchto slov nezůstalo – nahrazují je vhodnými synonymy (případně opisnými tvary).