Vztahy a vlastnosti slov II
Typický ročník | 7. |
Interval vhodných ročníků | 6.–8. |
Učivo | rozšířená práce se slovní zásobou, synonyma, antonyma, homonyma, paronyma, konkrétní a abstraktní podstatná jména, archaismy, nářečí, spisovnost, jazykové varianty, významové nuance |
Předcházející modul | Vztahy a vlastnosti slov I |
Bezprostřední výsledky učení |
|
Související RVP výsledky učení |
|
Modul navazuje na základní práci se slovními vztahy a rozšiřuje ji o jemnější významové rozdíly a zvláštnosti české slovní zásoby. Žáci se učí rozlišovat synonyma, antonyma, homonyma a paronyma, poznávají význam a užití konkrétních a abstraktních podstatných jmen. Seznamují se také s jazykovými variantami – slovy zastaralými, nářečními a nespisovnými – a reflektují jejich funkci v různých typech textů. Modul podporuje přesné a záměrné užívání slov v mluvené i psané komunikaci.
Náměty na doplňkové aktivity
Jazykový průzkumKaždá skupina žáků dostane výběr netradičních slov (např. zastaralá, nespisovná, z nářečí). Jejich úkolem je zjistit význam slov, najít vhodná současná slova a rozhodnout, zda a kde by šla použít – například v historické povídce nebo v přímé řeči postavy z konkrétního regionu.
Vtipná situace s homonymyÚkolem je vymyslet krátký vtipný příběh, ve kterém bude pointa postavena na tom, že postavy příběhu pracují s rozdílnými významy homonyma (např. popis cesty využívající „koleje“).