Příprava na přijímací zkoušky na osmiletá gymnázia, český jazyk a literatura
Zpět na rozcestník k přípravě na přijímací zkoušky
Procvičování v Umíme doporučujeme kombinovat s řešením testových zadání z předchozích let. Zadání v Umíme jsou vhodná především pro přípravu a učení, testová zadání pak pro seznámení s formální podobou testů.
Uvedený výběr témat k procvičování pokrývá všechny oblasti uvedené v oficiální specifikaci požadavků k jednotné přijímací zkoušce. Systém Umíme nabízí velmi bohaté možnosti procvičování a uvedený výběr zdaleka nezmiňuje všechny dostupné možnosti. Tato stránka uvádí pouze výběr cvičení, která jsou nejvíce užitečná pro přípravu na přijímací zkoušky. Při výběru bylo zohledněno mimo jiné i to, jaké úlohy byly používané v přijímacích zkouškách v minulých letech.
Pokud budete potřebovat k některému tématu důkladnější procvičení, můžete najít další cvičení skrze vyhledávání názvu tématu. Systém vám bude také automaticky doporučovat další návaznosti. Lze také použít kompletní výpis témat pro 5. ročník.
Následující tabulka uvádí časový odhad při pravidelném procvičování 15 minut denně.
Varianta procvičování | Rozsah výpisu | Komentář | Časový rozsah procvičování |
---|---|---|---|
Základní | 49 sad | Základní procvičování, které má smysl si určitě projít pro osvěžení všech témat, která se ve zkouškách vyskytují. | měsíc |
S rozcvičením | 66 sad | Základní procvičování rozšířené o přípravná cvičení zaměřená na témata, která často dělají problémy. | 2–3 měsíce |
S bonusem | 78 sad | Základní procvičení rozšířené o náročnější cvičení, která pomohou s průpravou i na náročnější příklady ze zkoušek. | 2–3 měsíce |
Důkladné | 95 sad | Kombinace předchozího, tj. od přípravných cvičení až po bonusy. | 3 a více měsíců |
- Psaní i/y
- Psaní ě
- Párové hlásky
- Pravopis souhrnně
- Tvarosloví
- Skladba vět, podmět, přísudek
- Stavba slov
- Slovní zásoba
- Čtení s porozuměním
1. Psaní i/y
Součástí zkoušek je většinou několik úloh zaměřených na pravopis. Typickou problematickou oblastí je psaní i/y.
Rozhodovačka | Vyjmenovaná slova: mix | ||
Rozhodovačka | Koncovky podstatných jmen: mužský rod | ||
Rozhodovačka | Koncovky podstatných jmen: ženský rod | ||
Rozhodovačka | Shoda přísudku s podmětem | ||
Doplňování textu | Různé výskyty I/Y |
2. Psaní ě
Další pravopisnou oblastí, kterou se vyplatí dobře natrénovat je psaní ě, především pak volby mě/mně, bě/bje a vě/vje.
Rozhodovačka | Psaní bě/bje | ||
Rozhodovačka | Psaní vě/vje | ||
Rozřazovačka | Mě/mně (zájmeno já) | ||
Krok po kroku | Psaní ě: mix | ||
Rozhodovačka | Psaní ě: mix |
3. Párové hlásky
Z pravopisu párových hlásek se vyplatí pozornost zaměřit především na dvojici s/z, která většinou dělá největší problémy.
Rozhodovačka | Předložky s/z | ||
Rozřazovačka | Psaní s/z na začátku slova | ||
Rozhodovačka | Psaní s/z na začátku slova | ||
Rozhodovačka | Souhlásky párové: p/b, t/d, v/f, ... |
4. Pravopis souhrnně
Ve výše uvedených cvičeních je vždy jasné, na co zaměřit pozornost. Na přijímacích zkouškách se objevují i příklady, kde úkolem je najít chyby v textu, přičemž není jasné, na jaký typ chyb se zaměřit. Pro trénink této dovednosti se hodí cvičení vtipy. Ty mají netradiční, odlehčené zpracování za využití zábavných textů, představují však velmi užitečný trénink.
Doplňování textu | Příběh: V jeskyni | ||
Označování | Věty z fantasy příběhů | ||
Označování | Věty o zvířatech | ||
Vtipy | Vtipy lehké | Úlohy | |
Vtipy | Vtipy o zvířátkách | Úlohy |
5. Tvarosloví
Část úloh v přijímacích zkouškách se zaměřuje na tvarosloví: slovní druhy a jejich mluvnické kategorie (např. pád, rod, osoba, číslo, čas). Z této oblasti je vhodné důkladně trénovat především určování slovních druhů a pádů podstatných jmen.
Rozřazovačka | Určování slovních druhů | ||
Pexeso | Určování slovních druhů | ||
Rozbory | Určování slovních druhů | ||
Rozřazovačka | Podstatná jména: pády | ||
Rozbory | Určování pádů ve větách | ||
Rozbory | Určování pádů ve větách | ||
Otázky | Podstatná jména: rody | ||
Otázky | Slovesná osoba | ||
Otázky | Slovesný čas | ||
Rozřazovačka | Slovesná osoba |
6. Skladba vět, podmět, přísudek
Skladba vět je rozsáhlá oblast, ze které jsou ve zkouškách na osmiletá gymnázia jen úplné základy, především rozlišení vět jednoduchých a souvětí a práce se základní skladební dvojicí (podmět, přísudek).
Rozbory | Určování podmětu a přísudku | ||
Rozhodovačka | Podmět vyjádřený a nevyjádřený | ||
Rozhodovačka | Podmět holý, rozvitý, několikanásobný | ||
Rozhodovačka | Počet vět v souvětí |
7. Stavba slov
Stavbu slov je užitečné trénovat i proto, že je potřeba pro pravopis. Např. správné psaní i/y ve vyjmenovaných slovech často vyžaduje určení kořene slova či předpony.
Rozbory | Určování souhlásek a samohlásek | ||
Rozhodovačka | Počet slabik | ||
Rozbory | Určování kořene slova | ||
Rozhodovačka | Určování předpony slova |
8. Slovní zásoba
Část úloh ve zkouškách pracuje s významem slov a vztahy slov (např. synonyma, antonyma). Vyskytují se též úlohy využívající známá přísloví, přirovnání a ustálená spojení.
Rozhodovačka | Slova nadřazená, podřazená a souřadná | ||
Otázky | Synonyma: mix | ||
Otázky | Antonyma: mix | ||
Rozhodovačka | Paronyma: přídavná jména | ||
Slova ve větách | Přísloví | ||
Vpisování | Přísloví | ||
Čtení s porozuměním | Příběhy plné přísloví | Úlohy | |
Pexeso | Přirovnání | ||
Slova ve větách | Přirovnání |
9. Čtení s porozuměním
Schopnost důkladného porozumění textu je klíčová. V přijímacích zkouškách jsou otázky přímo zaměřené na tuto schopnost, krom toho se ale používá ve zkouškách i průřezově.
Čtení s porozuměním | Bajky | Úlohy | |
Čtení s porozuměním | České pověsti | Úlohy | |
Čtení s porozuměním | Řecké báje | Úlohy |