Krok po kroku – 4. třída (4. ročník)
V tomto cvičení doplňujete jednotlivé kroky v rozsáhlejším postupu. Jednotlivé úlohy jsou v podstatě řešené příklady, na kterých se můžete naučit, jak správně uvažovat o jazykových jevech.

Vybrána třída: 4. třída (široký výběr)
Psaní i/y
Podobně znějící
Slovní druhy

Koncovky přídavných jmen (jarní/mladý) (lehké)
12 Zadání
Typicky zabere: 6 min
Rozbory vět, stavba slov

Předpona, kořen, přípona, koncovka (lehké)
13 Zadání
Typicky zabere: 7 min
Ukázky
Koncovky přídavných jmen (jarní/mladý)
„marniv_ papoušci“Řekneme si „marniv_“ ve všech 3 rodech (muž, žena, dítě). Mění se koncovky?anonePodle kterého vzoru se tedy budeme řídit?podle jarnípodle mladýDo spojení „marniv_ papoušci“ dosadíme místo „marniv_“ slovo „mladý“ ve správném tvaru. Jaké i/y pak napíšeme ve slově „marniv_“?íýJak tedy bude vypadat správný zápis spojení?„marnivý papoušci“„marniví papoušci“Psaní ě: mix
„um(ě/ně) zhotovený kovaný plot“Jaký slovní druh je „um(ě/ně)“?přídavné jménopříslovceU pravopisu příslovcí si pomáháme přídavným jménem. Jak zní příd. jméno vytvořené z „um(ě/ně)“?umíumnýNásleduje po „m“ písmeno „n“?neanoJak tedy bude vypadat správný zápis spojení?„umně zhotovený kovaný plot“„umě zhotovený kovaný plot“