Nadřazené | Psaní i/y » Psaní i/y v koncovkách » Shoda přísudku s podmětem |
Předcházející | Podmět a přísudek, Slovesný čas |
Základní pravidla
V přítomném a budoucím čase píšeme vždy -I. Neřešíme rod podmětu.
- Tma halí krajinu. Karel zabalí dárek.
V minulém čase píšeme:
- -I, pokud je podmět rodu mužského životného,
- -Y, pokud je rodu mužského neživotného,
- -A, pokud je v množném čísle rodu středního,
- -Y, pokud je rodu ženského.
Postup určení koncovky
1. Určíme podmět věty
- Okolnosti se změnily. – okolnosti
- Tisíce obyvatel odcházely. – tisíce
- Psi štěkali. – psi
- Hejna ptáků se usadila na jezeře. – hejna
2. Určíme rod, ve kterém je podmět
Podmět si řekneme v jednotném čísle, poté si na něj ukážeme ukazovacím zájmenem.
- Okolnosti se změnily. – Ta okolnost. (rod ženský)
- Tisíce obyvatel odcházely. – Ten tisíc. (rod mužský)
- Psi štěkali. – Ten pes. (rod mužský)
- Hejna ptáků se usadila na jezeře. – To hejno. (rod střední)
Pokud je podmět rodu mužského, musíme určit také jeho životnost.
- Tisíce obyvatel odcházely. – Ten tisíc, vidím tisíc (tvar slova se nemění) – neživotný
- Psi štěkali. – Ten pes, vidím psa (tvar slova se mění) – životný
3. Podle rodu podmětu napíšeme správnou koncovku
Několikanásobný podmět
- Je-li ve větě více podmětů a alespoň jeden je rodu mužského životného, píšeme v minulém čase zpravidla měkké i.
- Klára, Tereza, Petra i Martin se pohupovali v rytmu hudby.
- Pokud ve větě není ani jeden podmět rodu mužského životného, píšeme tvrdé y.
- Kočky a koťata se vyhřívaly na slunci. Jedno kotě a štěně si spolu hrály ve stínu.
- Pokud jsou všechny podměty ve středním rodě a v množném čísle, píšeme v přísudku -a.
- Hříbata, telata a jehňata se popásala na louce.
Těžké příklady a chytáky
Pozor na slova dítě, oko, ucho – v jednotném čísle jsou tato slova rodu středního, ale v čísle množném mají rod ženský – píšeme tvrdé Y.
Některá podstatná jména mohou být životná i neživotná. Příklady:
- Všichni činitelé se usnesli. Všechny činitele byly vyloučeny.
- To byli moji koníčci. To byly moje koníčky.
- Nosiče s daty byly poškozeny. Nosiči nákladů už byli unaveni.
- Ledoborci pluli. Ledoborce pluly.
- Uzenáči nám chutnali. Uzenáče nám chutnaly.
- Ukazatelé ukazovali. Ukazatele ukazovaly.
- Mikrobi nás ohrožovali. Mikroby nás ohrožovaly.
Rozhodovačka
Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.
Shoda přísudku s podmětem (lehké)
84 zadání
Typicky zabere: 4 min

Shoda přísudku s podmětem (střední)
98 zadání
Typicky zabere: 5 min

Shoda přísudku s podmětem (těžké)
98 zadání
Typicky zabere: 6 min

Krok po kroku
V tomto cvičení doplňujete jednotlivé kroky v rozsáhlejším postupu. Jednotlivé úlohy jsou v podstatě řešené příklady, na kterých se můžete naučit, jak správně uvažovat o jazykových jevech.
Shoda přísudku s podmětem (lehké)
16 zadání
Typicky zabere: 6 min

Shoda přísudku s podmětem (střední)
16 zadání
Typicky zabere: 7 min

Shoda přísudku s podmětem (těžké)
18 zadání
Typicky zabere: 7 min

Diktáty online
Rychlá příprava na diktáty. Do textu doplňujete na vybraná místa správnou variantu ze dvou možností.
Shoda přísudku s podmětem (střední)
7 zadání
Typicky zabere: 6 min

Shoda přísudku s podmětem (těžké)
6 zadání
Typicky zabere: 5 min

Střílečka
Hra na rychlost: vybíráte správné možnosti dřív, než vám uletí.
Shoda přísudku s podmětem | 1 2 3 4 | ![]() |