Čtení s porozuměním, literatura, sloh
| Typický ročník | 9. |
| Interval vhodných ročníků | 8.–9. |
| Učivo | čtení s porozuměním, interpretace textu, literární pojmy, žánry, epika, lyrika, drama, hlavní literární díla |
| Předcházející modul | Čtení s porozuměním: příběhy |
| Bezprostřední výsledky učení |
|
| Související RVP výsledky učení |
|
Modul propojuje porozumění složitějším textům s osvojením základních literárních pojmů a dovedností z oblasti slohu. Žáci čtou různé typy textů – literární, populárně-naučné i publicistické – a učí se v nich rozlišovat mezi fakty a názory, rozpoznat účel sdělení a používané jazykové prostředky. Součástí je také práce s literárními ukázkami, při níž žáci určují žánr, vypravěče, postavy a děj, interpretují význam textu a vyjadřují vlastní prožitek. Důraz je kladen i na dovednost vlastní argumentace a přiměřeného vyjadřování ve formální i neformální komunikaci.
1. Interpretace informací a názorů | |||
| Detektivní příběhy s plánky | |||
| Články, rozhovory, názory I | |||
| Články, rozhovory, názory II | bonus | ||
2. Interpretace naučných textů | |||
| Wikipedie | |||
| Populárně-naučné texty | |||
| Příbalové letáky | bonus | ||
3. Literární žánry a jazykové prostředky | |||
| Literární žánry • střední | |||
| Přiřazení žánru k ukázce • střední | |||
| Jazykové prostředky: určování ukázek • střední | |||
| Jazykové prostředky | |||
4. Literatura | |||
| Hlavní díla české literatury • lehké | |||
| Hlavní díla české literatury • lehké | |||
| Jazykové a literární pojmy: mix • střední |
Náměty na doplňkové aktivity
Diskuse o uměleckém textuŽáci si připraví odpovědi na otázky o přečteném literárním textu a diskutují o nich ve dvojici nebo skupině. Důraz je kladen na obhájení názoru a aktivní naslouchání.












