Čtení s porozuměním, literatura, sloh
Typický ročník | 9. |
Interval vhodných ročníků | 8.–9. |
Učivo | čtení s porozuměním, interpretace textu, literární pojmy, žánry, epika, lyrika, drama, hlavní literární díla |
Předcházející modul | Čtení s porozuměním: příběhy |
Bezprostřední výsledky učení |
|
Související RVP výsledky učení |
|
Modul propojuje porozumění složitějším textům s osvojením základních literárních pojmů a dovedností z oblasti slohu. Žáci čtou různé typy textů – literární, populárně-naučné i publicistické – a učí se v nich rozlišovat mezi fakty a názory, rozpoznat účel sdělení a používané jazykové prostředky. Součástí je také práce s literárními ukázkami, při níž žáci určují žánr, vypravěče, postavy a děj, interpretují význam textu a vyjadřují vlastní prožitek. Důraz je kladen i na dovednost vlastní argumentace a přiměřeného vyjadřování ve formální i neformální komunikaci.
1. Interpretace informací a názorů | |||
Detektivní příběhy s plánky |
| ||
Články, rozhovory, názory I |
| ||
Články, rozhovory, názory II | bonus |
| |
2. Interpretace naučných textů | |||
Wikipedie |
| ||
Populárně-naučné texty |
| ||
Příbalové letáky | bonus |
| |
3. Literární žánry a jazykové prostředky | |||
Literární žánry • střední | |||
Přiřazení žánru k ukázce • střední | |||
Jazykové prostředky: určování ukázek • střední | |||
Jazykové prostředky |
| ||
4. Literatura | |||
Hlavní díla české literatury • lehké | |||
Hlavní díla české literatury • lehké | |||
Jazykové a literární pojmy: mix • střední |
Náměty na doplňkové aktivity
Diskuse o uměleckém textuŽáci si připraví odpovědi na otázky o přečteném literárním textu a diskutují o nich ve dvojici nebo skupině. Důraz je kladen na obhájení názoru a aktivní naslouchání.