Čtení s porozuměním: příběhy
Typický ročník | 6. |
Interval vhodných ročníků | 5.–7. |
Učivo | čtení s porozuměním, krátké příběhy, vyhledávání informací, bajky, pověsti, mýty, orientace v textu, hlavní myšlenka, záznam klíčových informací |
Předcházející modul | Čtení s porozuměním: krátké texty |
Navazující modul | Čtení s porozuměním, literatura, sloh |
Bezprostřední výsledky učení |
|
Související RVP výsledky učení |
|
Modul rozvíjí dovednost porozumět krátkému příběhovému textu a pracovat s jeho obsahem. Texty mají konkrétní děj a jsou strukturovány tak, aby umožnily žákům procvičit vyhledávání klíčových informací, rozpoznávání hlavní myšlenky a základní orientaci ve stavbě textu. Důraz je kladen na přesné porozumění a aktivní práci s textem.
1. Krátké příběhy | |||
Stručné příběhy od autorského týmu Umíme to, připravené na míru pro procvičení důkladného čtení. | |||
Karas a Pedro |
| ||
Ufon ztracen ve městě |
| ||
Příběhy ze Zverimexu |
| ||
Požírač snů |
| ||
2. Bajky, báje, mýty | |||
Stručně převyprávěné báje, bajky, pověsti a mýty. Úlohy vedou k seznámení s těmito klasickými texty a současně testují schopnost důkladného čtení. | |||
Bajky |
| ||
České pověsti |
| ||
Řecké báje |
| ||
Severské mýty |
| ||
3. Reálné události | |||
Městská policie Brno |
|
Náměty na doplňkové aktivity
Záznam klíčových informací a převyprávěníŽáci dostanou k přečtení delší příběh. Při čtení zapisují hlavní informace: kdo je hlavní postava, co se stalo, kde a jak to dopadlo. Na základě těchto bodů pak text převypráví.
Jiný konecŽáci si přečtou příběh. Jejich úkolem je vymyslet a zapsat jiný závěr příběhu – ať už realistický nebo zcela fantazijní. Slouží jako rozšíření čtenářského zážitku a podpora vlastní tvorby.