Čtení s porozuměním: krátké texty
Typický ročník | 4. |
Interval vhodných ročníků | 3.–5. |
Učivo | čtení vět, druhy vět podle postoje mluvčího, slovosled, spojování vět, porozumění textu |
Předcházející modul | Čtení slov a vět |
Navazující modul | Čtení s porozuměním: příběhy |
Bezprostřední výsledky učení |
|
Související RVP výsledky učení |
|
Modul se zaměřuje na čtení s porozuměním na úrovni jednotlivých vět a krátkých textů. Žáci si osvojují druhy vět podle postoje mluvčího a procvičují slovosled a spojování vět do smysluplného sdělení. Cvičení v modulu jsou zaměřena na čtení a porozumění. Tato cvičení je potřeba doplnit aktivitami na tvorbu vlastních vět.
1. Čtení vět | |||
Básničky a písničky • lehké | |||
Básničky a písničky • střední | |||
Básničky a písničky • těžké | |||
Prašina (V. Matocha) • lehké | |||
Prašina (V. Matocha) • střední | |||
Děti z Bullerbynu (A. Lindgrenová) • lehké | |||
2. Typy vět | |||
Oznamovací, tázací, přací, rozkazovací • lehké | |||
Oznamovací, tázací, přací, rozkazovací • lehké | |||
Oznamovací, tázací, přací, rozkazovací • lehké | |||
3. Texty o obrázcích | |||
Texty o obrázcích: děti |
| ||
Texty o obrázcích: pohádky |
| ||
Jednoduché plánky |
| ||
4. Čtení s porozuměním | |||
Doktor Nápad |
| ||
Linda na výletech |
| ||
Liška Adéla |
| ||
5. Nezbedné pohádky | |||
Pohádky s kečupem |
| ||
Popletené pohádky |
|
Náměty na doplňkové aktivity
Popis obrázkuŽáci dostanou zadaný obrázek, případně si sami vyberou. Úkolem je napsat několik vět, které obrázek popisují.
Vymýšlení vět ke slovůmŽáci dostanou zadaná slova (např. „zahrada, Tomáš, jahoda, hledat“) a mají za úkol z těchto slov sestavit co nejpřirozenější větu podle určeného typu (např. tázací nebo rozkazovací).
Chybějící větaŽáci dostanou krátký příběh, ve kterém uprostřed chybí jedna věta. Jejich úkolem je vymyslet a zapsat tuto chybějící větu. Následně ji každý přečte a společně porovnávají, co kdo vymyslel.