Čtení s porozuměním: krátké texty

Typický ročník4.
Interval vhodných ročníků3.–5.
Učivočtení vět, druhy vět podle postoje mluvčího, slovosled, spojování vět, porozumění textu
Předcházející modulČtení slov a vět
Navazující modulČtení s porozuměním: příběhy
Bezprostřední výsledky učení
  • Přečte plynule a s porozuměním i delší věty a krátké souvislé texty.
  • Rozliší druhy vět podle postoje mluvčího a určí jejich funkci v textu.
  • Spojí jednotlivé věty do smysluplného celku.
  • Správně porozumí instrukcím v jednoduchých popisech, pokynech a plánech.
Související RVP výsledky učení
  • JJK-CJL-001-ZV5-001 V mluvené komunikaci používá osvojené jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru a dané komunikační situaci.
  • JJK-CJL-001-ZV5-005 Čte s porozuměním přiměřeně náročné texty včetně textů elektronických.

Modul se zaměřuje na čtení s porozuměním na úrovni jednotlivých vět a krátkých textů. Žáci si osvojují druhy vět podle postoje mluvčího a procvičují slovosled a spojování vět do smysluplného sdělení. Cvičení v modulu jsou zaměřena na čtení a porozumění. Tato cvičení je potřeba doplnit aktivitami na tvorbu vlastních vět.

1. Čtení vět
Slova ve větáchBásničky a písničky • lehké
Básničky a písničky • střední
Básničky a písničky • těžké
Prašina (V. Matocha) • lehké
Prašina (V. Matocha) • střední
Děti z Bullerbynu (A. Lindgrenová) • lehké
2. Typy vět
OtázkyOznamovací, tázací, přací, rozkazovací • lehké
RozboryOznamovací, tázací, přací, rozkazovací • lehké
RozřazovačkaOznamovací, tázací, přací, rozkazovací • lehké
3. Texty o obrázcích
Čtení s porozuměnímTexty o obrázcích: děti
Texty o obrázcích: pohádky
Jednoduché plánky
4. Čtení s porozuměním
Čtení s porozuměnímDoktor Nápad
Linda na výletech
Liška Adéla
5. Nezbedné pohádky
Čtení s porozuměnímPohádky s kečupem
Popletené pohádky

Náměty na doplňkové aktivity

Popis obrázku

Žáci dostanou zadaný obrázek, případně si sami vyberou. Úkolem je napsat několik vět, které obrázek popisují.

Vymýšlení vět ke slovům

Žáci dostanou zadaná slova (např. „zahrada, Tomáš, jahoda, hledat“) a mají za úkol z těchto slov sestavit co nejpřirozenější větu podle určeného typu (např. tázací nebo rozkazovací).

Chybějící věta

Žáci dostanou krátký příběh, ve kterém uprostřed chybí jedna věta. Jejich úkolem je vymyslet a zapsat tuto chybějící větu. Následně ji každý přečte a společně porovnávají, co kdo vymyslel.

NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence