Typický ročník | 4. |
Interval vhodných ročníků | 3.–5. |
Učivo | rozšiřování slovní zásoby, porozumění významu slov a jejich užití v kontextu, názvy osob a rodinných vztahů, povolání, předmětů denní potřeby, popisná přídavná jména |
Navazující modul | Slovní zásoba: pojmenování a popis II |
Bezprostřední výsledky učení | - Pojmenuje osoby, předměty, činnosti a místa z běžného života.
- Pro pojmenování použije slova významově přesně a v souladu s daným kontextem.
- Vytvoří smysluplné věty s využitím zadané slovní zásoby.
|
Související RVP výsledky učení | - JJK-CJL-001-ZV5-002 Využívá znalosti o slovní zásobě a způsobech jejího rozšiřování v komunikaci a při práci s textem.
|
Modul slouží k rozšiřování aktivní slovní zásoby žáků v tematických okruzích blízkých jejich každodennímu životu – lidé, domov, škola, zájmy či doprava. Důraz je kladen na porozumění významu slov, schopnost jejich vhodného použití v různých komunikačních situacích a tvorbu smysluplných vět. Prostřednictvím rozmanitých úloh a kontextových cvičení se žáci učí nejen pojmenovávat, ale i popisovat předměty, činnosti a osoby.
1. Lidé |
Pracovní list | Rodinní příslušníci: rodokmen | | |
Rozhodovačka | Rodinní příslušníci • lehké | | |
| Rodinní příslušníci • střední | | |
| Povolání • lehké | | |
Otázky | Rodinní příslušníci • lehké | | |
| Historické postavy • lehké | | |
Přesouvání | Části těla • lehké | | |
| Části těla • střední | | |
Pexeso | Historické postavy • lehké | | |
| | | |
2. Domov, oblečení, kuchyň, jídlo |
Pracovní list | Slovní zásoba: Oblečení | | |
Rozhodovačka | Jídlo a vaření • lehké | | |
Přesouvání | Oblečení • lehké | | |
| Dům, části domu, nábytek • střední | | |
| Kuchyňské potřeby • lehké | | |
Otázky | Kuchyňské potřeby • lehké | | |
| Oblečení: obrázky • lehké | | |
| Jídlo a vaření • lehké | | |
Slova ve větách | Jídlo a vaření • lehké | | |
Pexeso | Jídlo a vaření • lehké | | |
| Kuchyňské potřeby • lehké | | |
| Oblečení • lehké | | |
| | | |
3. Nástroje, pomůcky, prostředky |
Otázky | Školní a kancelářské pomůcky • lehké | | |
| Hudební nástroje • lehké | | |
| Sportovní vybavení (obrázky) • lehké | | |
Pexeso | Školní a kancelářské pomůcky • lehké | | |
| Hudební nástroje • lehké | | |
| Nářadí • lehké | | |
Přesouvání | Školní a kancelářské pomůcky • lehké | | |
| Školní a kancelářské pomůcky • střední | | |
| Sport • lehké | | |
Pexeso | Sportovní vybavení (obrázky) • lehké | | |
| Předměty: mix (popis) • lehké | | |
| Předměty: mix (obrázky) • lehké | | |
| | | |
4. Dům, město, venkov, doprava |
Rozhodovačka | Venkov, zahrada • lehké | | |
Otázky | Budovy a stavby: obrázky • lehké | | |
| Dopravní prostředky (obrázky) • lehké | | |
| Dopravní prostředky a součástky • lehké | | |
Přesouvání | Dům, části domu, nábytek • lehké | | |
| Město • lehké | | |
Rozhodovačka | Město • lehké | | |
Slova ve větách | Venkov • lehké | | |
Pexeso | Dopravní prostředky • lehké | | |
Náměty na doplňkové aktivity
Popis slovŽák si vylosuje kartičku se slovem (např. „akrobat“) a má za úkol jej stručně popsat (např. „provádí cviky náročné na obratnost, například v cirkuse“), ostatní hádají. Aktivitu lze pojmout jako týmovou soutěž s časovým limitem.
Příběh s vylosovanými slovyPřipravíme krabici se slovy z pokročilejší slovní zásoby. Každý žák si vylosuje 5 slov a následně vytvoří (přiměřeně smysluplný) příběh, ve kterém tato slova správně použije.