Typický ročník | 4. |
Interval vhodných ročníků | 3.–5. |
Učivo | rozšiřování slovní zásoby, porozumění významu slov a jejich užití v kontextu, názvy osob a rodinných vztahů, povolání, předmětů denní potřeby, popisná přídavná jména |
Navazující modul | Slovní zásoba: pojmenování a popis II |
Bezprostřední výsledky učení | - Pojmenuje osoby, předměty, činnosti a místa z běžného života.
- Pro pojmenování použije slova významově přesně a v souladu s daným kontextem.
- Vytvoří smysluplné věty využívající zadanou slovní zásobu.
|
Související RVP výsledky učení | - JJK-CJL-001-ZV5-002 Využívá znalosti o slovní zásobě a způsobech jejího rozšiřování v komunikaci a při práci s textem.
|
Modul slouží k rozšiřování aktivní slovní zásoby žáků v tematických okruzích blízkých jejich každodennímu životu – lidé, domov, škola, zájmy či doprava. Důraz je kladen na porozumění významu slov, schopnost jejich vhodného použití v různých komunikačních situacích a tvorbu smysluplných vět. Prostřednictvím rozmanitých úloh a kontextových cvičení se žáci učí nejen pojmenovávat, ale i popisovat předměty, činnosti a osoby.
1. Lidé |
Pracovní list | Rodinní příslušníci: rodokmen | | |
Rozhodovačka | Rodinní příslušníci • lehké | |  Rodinní příslušníci • lehkéTypicky zabere: 4 min  |
| Rodinní příslušníci • střední | |  Rodinní příslušníci • středníTypicky zabere: 5 min  |
| Povolání • lehké | |  Povolání • lehkéTypicky zabere: 4 min  |
Otázky | Rodinní příslušníci • lehké | |  Rodinní příslušníci • lehkéTypicky zabere: 5 min  |
| Historické postavy • lehké | |  Historické postavy • lehkéTypicky zabere: 3 min  |
Přesouvání | Části těla • lehké | |  Části těla • lehkéTypicky zabere: 3 min  |
| Části těla • střední | |  Části těla • středníTypicky zabere: 4 min  |
Pexeso | Historické postavy • lehké | |  Historické postavy • lehkéTypicky zabere: 3 min  |
| | | |
2. Domov, oblečení, kuchyň, jídlo |
Pracovní list | Slovní zásoba: Oblečení | | |
Rozhodovačka | Jídlo a vaření • lehké | |  Jídlo a vaření • lehkéTypicky zabere: 4 min  |
Přesouvání | Oblečení • lehké | |  Oblečení • lehkéTypicky zabere: 4 min  |
| Dům, části domu, nábytek • střední | |  Dům, části domu, nábytek • středníTypicky zabere: 4 min  |
| Kuchyňské potřeby • lehké | |  Kuchyňské potřeby • lehkéTypicky zabere: 4 min  |
Otázky | Kuchyňské potřeby • lehké | |  Kuchyňské potřeby • lehkéTypicky zabere: 3 min  |
| Oblečení: obrázky • lehké | |  Oblečení: obrázky • lehkéTypicky zabere: 3 min  |
| Jídlo a vaření • lehké | |  Jídlo a vaření • lehkéTypicky zabere: 2 min  |
Slova ve větách | Jídlo a vaření • lehké | |  Jídlo a vaření • lehkéTypicky zabere: 4 min  |
Pexeso | Jídlo a vaření • lehké | |  Jídlo a vaření • lehkéTypicky zabere: 2 min  |
| Kuchyňské potřeby • lehké | |  Kuchyňské potřeby • lehkéTypicky zabere: 3 min  |
| Oblečení • lehké | |  Oblečení • lehkéTypicky zabere: 3 min  |
| | | |
3. Nástroje, pomůcky, prostředky |
Otázky | Školní a kancelářské pomůcky • lehké | |  Školní a kancelářské pomůcky • lehkéTypicky zabere: 3 min  |
| Hudební nástroje • lehké | |  Hudební nástroje • lehkéTypicky zabere: 2 min  |
| Sportovní vybavení (obrázky) • lehké | |  Sportovní vybavení (obrázky) • lehkéTypicky zabere: 2 min  |
Pexeso | Školní a kancelářské pomůcky • lehké | |  Školní a kancelářské pomůcky • lehkéTypicky zabere: 3 min  |
| Hudební nástroje • lehké | |  Hudební nástroje • lehkéTypicky zabere: 2 min  |
| Nářadí • lehké | |  Nářadí • lehkéTypicky zabere: 2 min  |
Přesouvání | Školní a kancelářské pomůcky • lehké | |  Školní a kancelářské pomůcky • lehkéTypicky zabere: 3 min  |
| Školní a kancelářské pomůcky • střední | |  Školní a kancelářské pomůcky • středníTypicky zabere: 3 min  |
| Sport • lehké | |  Sport • lehkéTypicky zabere: 4 min  |
Pexeso | Sportovní vybavení (obrázky) • lehké | |  Sportovní vybavení (obrázky) • lehkéTypicky zabere: 2 min  |
| Předměty: mix (popis) • lehké | |  Předměty: mix (popis) • lehkéTypicky zabere: 4 min  |
| Předměty: mix (obrázky) • lehké | |  Předměty: mix (obrázky) • lehkéTypicky zabere: 3 min  |
| | | |
4. Dům, město, venkov, doprava |
Rozhodovačka | Venkov, zahrada • lehké | |  Venkov, zahrada • lehkéTypicky zabere: 4 min  |
Otázky | Budovy a stavby: obrázky • lehké | |  Budovy a stavby: obrázky • lehkéTypicky zabere: 3 min  |
| Dopravní prostředky (obrázky) • lehké | |  Dopravní prostředky (obrázky) • lehkéTypicky zabere: 3 min  |
| Dopravní prostředky a součástky • lehké | |  Dopravní prostředky a součástky • lehkéTypicky zabere: 5 min  |
Přesouvání | Dům, části domu, nábytek • lehké | |  Dům, části domu, nábytek • lehkéTypicky zabere: 4 min  |
| Město • lehké | |  Město • lehkéTypicky zabere: 5 min  |
Rozhodovačka | Město • lehké | |  Město • lehkéTypicky zabere: 4 min  |
Slova ve větách | Venkov • lehké | |  Venkov • lehkéTypicky zabere: 4 min  |
Pexeso | Dopravní prostředky • lehké | |  Dopravní prostředky • lehkéTypicky zabere: 3 min  |
Žák si vylosuje kartičku se slovem (např. „akrobat“) a má za úkol jej stručně popsat (např. „provádí cviky náročné na obratnost, například v cirkuse“), ostatní hádají. Aktivitu lze pojmout jako týmovou soutěž s časovým limitem.
Připravíme krabici se slovy z pokročilejší slovní zásoby. Každý žák si vylosuje 5 slov a následně vytvoří (přiměřeně smysluplný) příběh, ve kterém tato slova správně použije.