Přejít na cvičení:
Rozbory
Přejít na téma:
Podstatná jména: pády
Zobrazit na celou obrazovku
Procvičujte neomezeně

Váš denní počet odpovědí je omezen. Pro navýšení limitu či přístup do svého účtu s licencí se přihlaste.

Přihlásit se
Zobrazit shrnutí tématu
AWZ
Sdílet

QR kód

QR kód lze naskenovat např. mobilním telefonem a tak se dostat přímo k danému cvičení nebo sadě příkladů.

Kód / krátká adresa

Tříznakový kód lze napsat do vyhledávacího řádku, také je součástí zkrácené adresy.

Zkopírujte kliknutím.

AWZ
umime.to/AWZ

umime.to/AWZ

Podstatná jména: pády

V češtině rozlišujeme 7 pádů:

1. pád nominativ Kdo? Co? Pracuje jako dělník. Sova létá tiše. Jana je moje spolužačka.
2. pád genitiv Koho? Čeho? Cesta vedla z města. Běhal kolem domu. Chtěl sklenici vody. Poslouchali projev prezidenta.
3. pád dativ Komu? Čemu? Navzdory počasí přišel včas. Objednal synovi špenát. Sednul si ke krbu.
4. pád akuzativ Koho? Co? Viděl lupiče krást. Přinesl obrázkovou knihu. Rychle šlápl na brzdy.
5. pád vokativ Oslovujeme, voláme Honzo, pojď sem! Pane Vomáčko, děkuji. Pane poslanče a pane soudce, dobrý den.
6. pád lokál O kom? O čem? Nemluv pořád o jednorožcích. Pomáhali starým lidem v okolí školy. Na lednici je prach.
7. pád instrumentál S kým? S čím? Kreslili tužkou. Vyznamenal se svou statečností. Jmenovali ho ředitelem.

Určování pádů

Při určování pádu se ptáme celou pádovou otázkou. To je důležité především u rozlišování 1. a 4. pádu, které mají část pádové otázky stejnou (co?).

Příklady: určování pádů ve větách

  • Uvařili jsme si čaj.
    Koho, co jsme uvařili? → 4. pád.
  • Naber vodu ze sudu.
    Naber z koho, čeho? → 2. pád.
  • Poslal jsem dědovi dopis.
    Komu, čemu jsem poslal dopis? → 3. pád.
  • Nedaleko zaštěkal pes.
    Kdo, co zaštěkal? → 1. pád.
  • Vymažu formu máslem.
    Kým, čím vymažu formu? → 7. pád.

Význam pádů

Pády v českém jazyce určují vztah slov ve větě a mohou výrazně ovlivňovat význam věty.

Příklad: vliv pádů na význam věty

Následující věty se liší pouze pádem jmen, pokaždé je však význam věty jiný. Vždy je použit 1. pád, 3. pád a 4. pád.

  • Petr chválil Tomášovi Martina.
  • Petrovi chválil Tomáš Martina.
  • Petrovi chválil Tomáše Martin.
  • Petra chválil Tomáš Martinovi.

Rodilí mluvčí většinou používají správné pády přirozeně bez toho, aby si je museli určovat. Některá podstatná jména ale mají záludné skloňování a znalost pádů zde využijeme. Pády se vztahují i k ostatním slovním druhům a ovlivňují pravopis například u psaní mě/mně, volby předložky s/z nebo skloňování zájmena jenž.

Zavřít

Určování pádů ve větách (střední)

NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence