Typický ročník | 9. |
Interval vhodných ročníků | 8.–9. |
Učivo | přejatá slova, pravopis přejatých slov, význam slov cizího původu, tematická slovní zásoba, charakteristiky, vlastnosti, kultura, móda, technika |
Předcházející modul | Slovní zásoba: pojmenování a popis II |
Bezprostřední výsledky učení | - Rozpozná a vysvětlí význam vybraných přejatých slov.
- Nahradí přejatá slova slovy domácího původu a naopak podle komunikační situace.
- Správně pravopisně zapíše běžná přejatá slova.
- Vysvětlí význam tematicky zaměřených slov z oblasti kultury, módy, sportu nebo vědy.
|
Související RVP výsledky učení | - JJK-CJL-001-ZV9-002 Vyslovuje v souladu s jazykovou normou česká a běžně užívaná cizí slova a užívá je vhodně vzhledem ke komunikační situaci.
- JJK-CJL-001-ZV9-004 Funkčně využívá znalosti o slovní zásobě a tvoření slov.
|
Modul se zaměřuje na porozumění a správné používání slov cizího původu v češtině. Žáci se učí rozpoznávat přejatá slova, chápat jejich význam a využití v různých kontextech, včetně odborných a publicistických. Důležitou součástí modulu je také nácvik pravopisných pravidel, která se na tato slova vztahují. Modul propojuje práci se slovní zásobou, pravopisem a jazykovým citem.
1. Charakteristiky a vlastnosti lidí |
Otázky | Charakteristiky osob • lehké | |  Charakteristiky osob • lehkéTypicky zabere: 5 min  |
Rozhodovačka | Charakteristiky osob • lehké | |  Charakteristiky osob • lehkéTypicky zabere: 5 min  |
Otázky | Charakteristiky osob • střední | |  Charakteristiky osob • středníTypicky zabere: 5 min  |
Rozhodovačka | Charakteristiky osob • střední | |  Charakteristiky osob • středníTypicky zabere: 4 min  |
Otázky | Pocity, nálady, vlastnosti • střední | |  Pocity, nálady, vlastnosti • středníTypicky zabere: 5 min  |
| | | |
2. Slovesa |
Otázky | Lidé: akce, vztahy (slovesa) • lehké | |  Lidé: akce, vztahy (slovesa) • lehkéTypicky zabere: 5 min  |
| Lidé: akce, vztahy (slovesa) • střední | |  Lidé: akce, vztahy (slovesa) • středníTypicky zabere: 5 min  |
Pexeso | Lidé: akce, vztahy (slovesa) • lehké | |  Lidé: akce, vztahy (slovesa) • lehkéTypicky zabere: 3 min  |
Rozhodovačka | Lidé: akce, vztahy (slovesa) • lehké | |  Lidé: akce, vztahy (slovesa) • lehkéTypicky zabere: 4 min  |
| Lidé: akce, vztahy (slovesa) • střední | |  Lidé: akce, vztahy (slovesa) • středníTypicky zabere: 5 min  |
Pexeso | Lidé: akce, vztahy (slovesa) • střední | |  Lidé: akce, vztahy (slovesa) • středníTypicky zabere: 5 min  |
| | | |
3. Pravopis přejatých slov I |
Souhrn tématu | Přejatá slova: psaní i/y po měkkých a tvrdých souhláskách | | |
| Přejatá slova: samohlásky | | |
| Přejatá slova: souhlásky | | |
Rozhodovačka | Přejatá slova: psaní i/y po měkkých a tvrdých souhláskách • střední | |  Přejatá slova: psaní i/y po měkkých a tvrdých souhláskách • středníTypicky zabere: 3 min  |
| Přejatá slova: souhlásky • střední | |  Přejatá slova: souhlásky • středníTypicky zabere: 2 min  |
| Přejatá slova: samohlásky • střední | |  Přejatá slova: samohlásky • středníTypicky zabere: 3 min  |
| Přejatá slova: psaní i/y po obojetných souhláskách • střední | |  Přejatá slova: psaní i/y po obojetných souhláskách • středníTypicky zabere: 3 min  |
| | | |
4. Vlastnosti, popisy |
Rozhodovačka | Vlastnosti a popisy předmětů: věty • střední | |  Vlastnosti a popisy předmětů: věty • středníTypicky zabere: 4 min  |
Slova ve větách | Vlastnosti a popisy lidí • střední | |  Vlastnosti a popisy lidí • středníTypicky zabere: 6 min  |
Rozhodovačka | Vlastnosti a popisy lidí • střední | |  Vlastnosti a popisy lidí • středníTypicky zabere: 4 min  |
| Popis přírody: obrázky • střední | |  Popis přírody: obrázky • středníTypicky zabere: 3 min  |
| Popis přírody: věty • střední | |  Popis přírody: věty • středníTypicky zabere: 4 min  |
| | | |
5. Tematická slova |
Pexeso | Kultura a umění • těžké | |  Kultura a umění • těžkéTypicky zabere: 4 min  |
| Politika a historie • střední | |  Politika a historie • středníTypicky zabere: 5 min  |
| Věda, medicína, technika • těžké | |  Věda, medicína, technika • těžkéTypicky zabere: 3 min  |
| | | |
6. Pravopis přejatých slov II |
Rozhodovačka | Přejatá slova: psaní i/y po měkkých a tvrdých souhláskách • těžké | |  Přejatá slova: psaní i/y po měkkých a tvrdých souhláskách • těžkéTypicky zabere: 4 min  |
| Přejatá slova: souhlásky • těžké | |  Přejatá slova: souhlásky • těžkéTypicky zabere: 5 min  |
| Přejatá slova: samohlásky • těžké | |  Přejatá slova: samohlásky • těžkéTypicky zabere: 7 min  |
| Přejatá slova: psaní i/y po obojetných souhláskách • těžké | |  Přejatá slova: psaní i/y po obojetných souhláskách • těžkéTypicky zabere: 3 min  |
Doplňování textu | Pravopis přejatých slov: mix • střední | |  Pravopis přejatých slov: mix • středníTypicky zabere: 3 min  |
Rozhodovačka | Pravopis přejatých slov: mix • střední | |  Pravopis přejatých slov: mix • středníTypicky zabere: 3 min  |
| | | |
7. Slova v jiných jazycích |
Bonusový blok, která nejsou do češtiny převzatá, ale jsou přímo z cizích jazyků. I pokud se nechceme učit latinsky či slovensky, vybraná slova z těchto jazyků se hodí znát.
|
Pexeso | Latinské fráze • těžké | |  Latinské fráze • těžkéTypicky zabere: 4 min  |
Otázky | Slovenská slovíčka • střední | |  Slovenská slovíčka • středníTypicky zabere: 5 min  |
Pexeso | Slovenská slovíčka • střední | |  Slovenská slovíčka • středníTypicky zabere: 4 min  |
Žáci si vyhledají zajímavá slova cizího původu z oblastí, které jsou jim blízké. Každý si pro své slovo připraví krátký referát: původ slova, popis jeho významu, příklady užití (konkrétní ukázky vět). Následně žáci vytvoří skupinky a ve skupinách vytváří příběh či scénku, ve které se využijí slova všech členů skupiny.