Typický ročník | 5. |
Interval vhodných ročníků | 5.–6. |
Učivo | průřezové opakování pravopisu, psaní velkých písmen ve vlastních jménech a názvech, pravopisné chyby v kontextu vyhledávání a oprav chyb, zápis jednoduchých textů podle diktátu |
Předcházející modul | Psaní i/y v koncovkách |
Bezprostřední výsledky učení | - Uplatní základní pravopisná pravidla při tvorbě vět a krátkých textů.
- Najde a opraví pravopisné chyby v daném textu.
- Správně zapíše vyjmenovaná slova a jejich příbuzná slova.
- Rozliší použití velkých a malých písmen ve vlastních jménech a názvech.
|
Související RVP výsledky učení | - JJK-CJL-001-ZV5-003 Vytváří vlastní písemná sdělení s využitím osvojených mluvnických a pravopisných pravidel a znalosti vybraných slohových útvarů.
|
Modul se zaměřuje na procvičování základních pravopisných jevů v různorodých jazykových kontextech. Žáci si upevňují své znalosti prostřednictvím úloh na vyjmenovaná slova, párové souhlásky, délku samohlásek a psaní velkých písmen. Součástí modulu jsou také diktáty a úlohy zaměřené na vyhledání a opravu pravopisných chyb v textech. Cílem je rozvíjet jazykovou přesnost, pečlivost při psaní a schopnost samostatně provádět korektury jednoduchých textů.
1. Vyjmenovaná slova |
Těžší případy psaní i/y po obojetných souhláskách, včetně slov cizího původu. |
Rozhodovačka | Vyjmenovaná slova: mix • střední | |  Vyjmenovaná slova: mix • středníTypicky zabere: 4 min  |
| Vyjmenovaná slova po B • těžké | |  Vyjmenovaná slova po B • těžkéTypicky zabere: 6 min  |
| Vyjmenovaná slova po L • těžké | |  Vyjmenovaná slova po L • těžkéTypicky zabere: 6 min  |
| Vyjmenovaná slova po M • těžké | |  Vyjmenovaná slova po M • těžkéTypicky zabere: 5 min  |
| Vyjmenovaná slova po P • těžké | |  Vyjmenovaná slova po P • těžkéTypicky zabere: 4 min  |
| Vyjmenovaná slova po S • těžké | |  Vyjmenovaná slova po S • těžkéTypicky zabere: 5 min  |
| Vyjmenovaná slova po V • těžké | |  Vyjmenovaná slova po V • těžkéTypicky zabere: 5 min  |
| | | |
2. Velká písmena |
Rozhodovačka | Velká písmena: lidé, jména • lehké | |  Velká písmena: lidé, jména • lehkéTypicky zabere: 3 min  |
| Velká písmena: lidé, jména • střední | |  Velká písmena: lidé, jména • středníTypicky zabere: 4 min  |
| Velká písmena: národy, skupiny osob • lehké | |  Velká písmena: národy, skupiny osob • lehkéTypicky zabere: 3 min  |
| Velká písmena: města, části měst, ulice • lehké | |  Velká písmena: města, části měst, ulice • lehkéTypicky zabere: 3 min  |
| Velká písmena: budovy, stavby • lehké | |  Velká písmena: budovy, stavby • lehkéTypicky zabere: 2 min  |
Rozřazovačka | Velká písmena: národy, skupiny osob • lehké | |  Velká písmena: národy, skupiny osob • lehkéTypicky zabere: 2 min  |
| | | |
3. Pravopisné jevy průřezově |
Rozhodovačka | Párové hlásky: mix • lehké | |  Párové hlásky: mix • lehkéTypicky zabere: 3 min  |
| Párové hlásky: mix • střední | |  Párové hlásky: mix • středníTypicky zabere: 3 min  |
| Velká písmena: mix lidé, skupiny, organizace, čas • lehké | |  Velká písmena: mix lidé, skupiny, organizace, čas • lehkéTypicky zabere: 3 min  |
| Velká písmena: mix místa • lehké | |  Velká písmena: mix místa • lehkéTypicky zabere: 3 min  |
Doplňování textu | Párové hlásky: mix • lehké | |  Párové hlásky: mix • lehkéTypicky zabere: 3 min  |
| Délka samohlásek: mix • střední | |  Délka samohlásek: mix • středníTypicky zabere: 4 min  |
| Různé výskyty I/Y • lehké | |  Různé výskyty I/Y • lehkéTypicky zabere: 3 min  |
| Velká písmena: mix lidé, skupiny, organizace, čas • lehké | |  Velká písmena: mix lidé, skupiny, organizace, čas • lehkéTypicky zabere: 2 min  |
| | | |
4. Diktáty |
Mluvené diktáty | Víla Otylka | |
|
| Bagr Tonda | |
|
| Éra dinosaurů | |
|
| | | |
5. Korektury textů |
Označování | Věty o zvířatech • lehké | |  Věty o zvířatech • lehkéTypicky zabere: 4 min  |
| Věty z fantasy příběhů • lehké | |  Věty z fantasy příběhů • lehkéTypicky zabere: 5 min  |
| Věty z fantasy příběhů • střední | |  Věty z fantasy příběhů • středníTypicky zabere: 7 min  |
Vtipy | Vtipy: rozcvička | |
|
| Vtipy lehké | |
|
| Vtipy o zvířátkách | |
|
Každý žák napíše krátký příběh na zadané téma, v textu udělá záměrně alespoň jednu pravopisnou chybu. Potom si texty ve dvojicích vymění, hledají chyby a navrhují opravy.
Žáci mají za úkol připravit text na zadané téma. Nejdříve jej napíší samostatně na počítači. Následně mohou použít strojové pomůcky pro kontrolu pravopisu. Cílem je dospět k textu, který bude kompletně bez chyb.