Typický ročník | 5. |
Interval vhodných ročníků | 5.–6. |
Učivo | průřezové opakování pravopisu, psaní velkých písmen ve vlastních jménech a názvech, pravopisné chyby v kontextu vyhledávání a oprav chyb, zápis jednoduchých textů podle diktátu |
Předcházející modul | Psaní i/y v koncovkách |
Bezprostřední výsledky učení | - Uplatní základní pravopisná pravidla při tvorbě vět a krátkých textů.
- Najde a opraví pravopisné chyby v daném textu.
- Správně zapíše vyjmenovaná slova a jejich příbuzná slova.
- Rozliší použití velkých a malých písmen ve vlastních jménech a názvech.
|
Související RVP výsledky učení | - JJK-CJL-001-ZV5-003 Vytváří vlastní písemná sdělení s využitím osvojených mluvnických a pravopisných pravidel a znalosti vybraných slohových útvarů.
|
Modul se zaměřuje na procvičování základních pravopisných jevů v různorodých jazykových kontextech. Žáci si upevňují své znalosti prostřednictvím úloh na vyjmenovaná slova, párové souhlásky, délku samohlásek a psaní velkých písmen. Součástí modulu jsou také diktáty a úlohy zaměřené na vyhledání a opravu pravopisných chyb v textech. Cílem je rozvíjet jazykovou přesnost, pečlivost při psaní a schopnost samostatně provádět korektury jednoduchých textů.
1. Vyjmenovaná slova |
Rozhodovačka | Vyjmenovaná slova: mix • střední | | |
| Vyjmenovaná slova po B • těžké | | |
| Vyjmenovaná slova po L • těžké | | |
| Vyjmenovaná slova po M • těžké | | |
| Vyjmenovaná slova po P • těžké | | |
| Vyjmenovaná slova po S • těžké | | |
| Vyjmenovaná slova po V • těžké | | |
| | | |
2. Velká písmena |
Rozhodovačka | Velká písmena: lidé, jména • lehké | | |
| Velká písmena: lidé, jména • střední | | |
| Velká písmena: národy, skupiny osob • lehké | | |
| Velká písmena: města, části měst, ulice • lehké | | |
| Velká písmena: budovy, stavby • lehké | | |
Rozřazovačka | Velká písmena: národy, skupiny osob • lehké | | |
| | | |
3. Pravopisné jevy průřezově |
Rozhodovačka | Párové hlásky: mix • lehké | | |
| Párové hlásky: mix • střední | | |
| Velká písmena: mix lidé, skupiny, organizace, čas • lehké | | |
| Velká písmena: mix místa • lehké | | |
Doplňování textu | Párové hlásky: mix • lehké | | |
| Délka samohlásek: mix • střední | | |
| Různé výskyty I/Y • lehké | | |
| Velká písmena: mix lidé, skupiny, organizace, čas • lehké | | |
| | | |
4. Diktáty |
Mluvené diktáty | Víla Otylka | | |
| Bagr Tonda | | |
| Éra dinosaurů | | |
| | | |
5. Korektury textů |
Označování | Věty o zvířatech • lehké | | |
| Věty z fantasy příběhů • lehké | | |
| Věty z fantasy příběhů • střední | | |
Vtipy | Vtipy: rozcvička | | |
| Vtipy lehké | | |
| Vtipy o zvířátkách | | |
Náměty na doplňkové aktivity
Korektorské dvojiceKaždý žák napíše krátký příběh na zadané téma, v textu udělá záměrně alespoň jednu pravopisnou chybu. Potom si texty ve dvojicích vymění, hledají chyby a navrhují opravy.
Pravopis s pomůckamiŽáci mají za úkol připravit text na zadané téma. Nejdříve jej napíší samostatně na počítači. Následně mohou použít strojové pomůcky pro kontrolu pravopisu. Cílem je dospět k textu, který bude kompletně bez chyb.