Větné členy – 2. střední škola
BTEVětný člen může být tvořen jedním slovem, někdy ho ale může tvořit i spojení více slov. Větné členy dělíme na základní a rozvíjející.
Základní větné členy
Představují jádro informace (to nejdůležitější a nejzákladnější ze sdělení) ve větě. Řadí se mezi ně: podmět a přísudek.
Podmět vyjadřuje původce děje nebo nositele činnosti, je vždy v 1. pádě. Ptáme se na něj: Kdo, co?
Na stromě rostou jablka. Kdo, co roste na stromě? Jablka.Přísudek vyjadřuje činnost nebo stav podmětu. Ptáme se na něj: Co dělá podmět?
Na stromě rostou jablka. Co dělají jablka? Rostou.
Rozvíjející větné členy
Jsou vždy závislé na jiném členu věty. Řadí se mezi ně: přívlastek, předmět, příslovečné určení a doplněk.
Přívlastek blíže určuje podstatné jméno. Ptáme se na něj: Jaký? Který? Čí?
Na louce stojí kvetoucí strom. (Jaký strom?) Čeká nás cesta domů. (Jaká cesta?), Mám rád babiččiny buchty. (Čí buchty?)Předmět doplňuje sloveso nebo přídavné jméno. Ptáme se na něj všemi pádovými otázkami kromě otázek 1. a 5. pádu.
Markéta utrhla ze stromu jablko. Koho, co utrhla Markéta? Jablko (předmět ve 4. pádě).Příslovečné určení vyjadřuje okolnosti děje nebo stavu. Ptáme se na něj: Kde? Kdy? Jak? Proč? Za jakým účelem? Z jaké příčiny? Za jakých podmínek?
V létě na stromě rostla jablka. Kdy na stromě rostla jablka? V létě. Kde rostla v létě jablka? Na stromě.Doplněk závisí na 2 členech: na podstatném jméně (případně zájmeně) a na slovesu. Ptáme se na něj: Jaký? Jako kdo? Jako co? Jak? Kým, čím?
Nechal limonádu nedopitou. Jaká byla limonáda? Nedopitá. Jak ji nechal? Nedopitou.
Rozhodovačka
Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.
Podmět vyjádřený a nevyjádřený (střední) • BEU
Typicky zabere: 5 min

Podmět vyjádřený a nevyjádřený (těžké) • BRE
Typicky zabere: 7 min

Podmět holý, rozvitý, několikanásobný (střední) • BEV
Typicky zabere: 6 min

Podmět holý, rozvitý, několikanásobný (těžké) • BRF
Typicky zabere: 8 min

Druhy přísudku (těžké) • BRD
Typicky zabere: 10 min

Krok po kroku
Doplňování jednotlivých kroků v rozsáhlejším postupu.
Druhy přísudku (střední) • BF3
Typicky zabere: 8 min

Druhy podmětu (střední) • BE4
Typicky zabere: 6 min

Rozbory
Pomocí barviček označujete vybraná slova ve větách.
Určování podmětu a přísudku (těžké) • ANH
zadání: 71
Typicky zabere: 8 min

Předmět (větný člen) (těžké) • AZF
zadání: 66
Typicky zabere: 10 min

Přívlastek shodný a neshodný (těžké) • AZJ
zadání: 93
Typicky zabere: 10 min

Příslovečné určení (těžké) • AZH
zadání: 63
Typicky zabere: 6 min

Doplněk (těžké) • A2U
zadání: 57
Typicky zabere: 8 min

Větné členy obecně (těžké) • A2T
Typicky zabere: 10 min

Harry Potter: větné členy (těžké) • ACB
zadání: 66
Typicky zabere: 9 min

Simpsonovi (těžké) • ACG
zadání: 54
Typicky zabere: 8 min

Teorie velkého třesku (střední) • AC1
zadání: 44
Typicky zabere: 6 min

Teorie velkého třesku (těžké) • AC2
zadání: 53
Typicky zabere: 8 min
