Rozbory souvětí a psaní čárek
Typický ročník | 9. |
Interval vhodných ročníků | 8.–9. |
Učivo | věta hlavní a vedlejší, poměry mezi větami v souvětí, druhy vedlejších vět, psaní čárek v souvětí, věty vložené |
Předcházející modul | Větné členy a rozbory vět jednoduchých |
Navazující modul | Zápis a korektury textů II |
Bezprostřední výsledky učení |
|
Související RVP výsledky učení |
|
Modul se zaměřuje na porozumění skladbě souvětí a na aplikaci pravidel pro správné psaní čárek. Žáci se naučí určovat hlavní a vedlejší věty, rozpoznávat významové poměry mezi větami a klasifikovat různé druhy vedlejších vět. Důraz je kladen na pochopení vztahů mezi větami jako předpokladu pro přesné uvažování o významu textu a pro funkční užívání interpunkce.
Náměty na doplňkové aktivity
Vlastní věty podle syntaktických zadáníKaždý žák si zvolí vlastní téma (např. „fotbalový zápas“, „recept“). Následně dostanou syntaktické zadání věty („souvětí o třech větách, obsahuje vedlejší větu předmětnou“) a mají za úkol napsat větu, která bude současně spadat do zvoleného tématu a splňovat zadaná omezení.