Typický ročník | 9. |
Interval vhodných ročníků | 7.–9. |
Učivo | obtížnější pravopisné jevy, přímá a nepřímá řeč, zkratky, mezery a číslovky, skloňování zájmen, složená přídavná jména, korektury a jazykové úpravy textu, zápis souvislého textu podle diktátu |
Předcházející moduly | |
Bezprostřední výsledky učení | - Uplatní pravidla pravopisu v náročnějších případech psaní i/y, koncovek a velkých písmen.
- Rozpozná specifické pravopisné jevy (přímá a nepřímá řeč, zkratky, mezery, skloňování zájmen) a správně je použije.
- Samostatně provede korektury pravopisných chyb v autentických textech.
- Zapíše správně text podle diktátu.
- Využije jazykové znalosti při tvorbě vlastního textu.
|
Související RVP výsledky učení | - JJK-CJL-001-ZV9-006 Vytvoří po formální i obsahové stránce funkční písemný projev s využitím znalostí pravidel pravopisu.
|
Modul slouží k procvičování náročnějších pravopisných jevů v kontextu celého textu. Žáci si upevňují dovednosti v psaní i/y, koncovkách, vyjmenovaných slovech, psaní velkých písmen a dalších specifických jevech jako jsou zkratky, přímá a nepřímá řeč či skloňování zájmen. Zvláštní důraz je kladen na korektury a úpravy textu – žáci se učí identifikovat a opravovat chyby v cizím textu a vytvářet vlastní texty s důrazem na správnost a formální přesnost. Modul připravuje žáky na psaní funkčních písemných projevů v různých stylech a situacích.
1. Psaní i/y ve slovech |
Rozhodovačka | Měkké a tvrdé souhlásky: mix • těžké | |  Měkké a tvrdé souhlásky: mix • těžkéTypicky zabere: 4 min  |
Rozřazovačka | Dobýt/dobít, pobýt/pobít, ... • střední | |  Dobýt/dobít, pobýt/pobít, ... • středníTypicky zabere: 5 min  |
Rozhodovačka | Vyjmenovaná slova: mix • těžké | |  Vyjmenovaná slova: mix • těžkéTypicky zabere: 6 min  |
| | | |
2. Psaní i/y v koncovkách |
Doplňování textu | Slova končící na ovi/ovy • střední | |  Slova končící na ovi/ovy • středníTypicky zabere: 5 min  |
Rozhodovačka | Koncovky podstatných jmen: mix • těžké | |  Koncovky podstatných jmen: mix • těžkéTypicky zabere: 6 min  |
| Koncovky všechny: mix • střední | |  Koncovky všechny: mix • středníTypicky zabere: 6 min  |
| Koncovky všechny: mix • těžké | |  Koncovky všechny: mix • těžkéTypicky zabere: 6 min  |
| | | |
3. Velká písmena |
Rozhodovačka | Velká písmena: národy, skupiny osob • těžké | |  Velká písmena: národy, skupiny osob • těžkéTypicky zabere: 7 min  |
| Velká písmena: instituce, organizace • těžké | |  Velká písmena: instituce, organizace • těžkéTypicky zabere: 6 min  |
| Velká písmena: mix lidé, skupiny, organizace, čas • těžké | |  Velká písmena: mix lidé, skupiny, organizace, čas • těžkéTypicky zabere: 8 min  |
| Velká písmena: geografie, příroda, vesmír • těžké | |  Velká písmena: geografie, příroda, vesmír • těžkéTypicky zabere: 5 min  |
| Velká písmena: státy, oblasti • těžké | |  Velká písmena: státy, oblasti • těžkéTypicky zabere: 6 min  |
| Velká písmena: města, části měst, ulice • těžké | |  Velká písmena: města, části měst, ulice • těžkéTypicky zabere: 7 min  |
| Velká písmena: budovy, stavby • těžké | |  Velká písmena: budovy, stavby • těžkéTypicky zabere: 6 min  |
| | | |
4. Přímá a nepřímá řeč, zkratky, mezery |
Souhrn tématu | Přímá a nepřímá řeč | | |
| Zkratky | | |
Doplňování textu | Přímá a nepřímá řeč • střední | |  Přímá a nepřímá řeč • středníTypicky zabere: 4 min  |
Krok po kroku | Přímá a nepřímá řeč • střední | |  Přímá a nepřímá řeč • středníTypicky zabere: 6 min  |
Rozhodovačka | Zkratky • střední | |  Zkratky • středníTypicky zabere: 3 min  |
Vpisování | Zkratky • střední | |  Zkratky • středníTypicky zabere: 6 min  |
Rozhodovačka | Číslovky a mezery • střední | |  Číslovky a mezery • středníTypicky zabere: 3 min  |
| | | |
5. Vybrané náročnější pravopisné jevy |
Souhrn tématu | Skloňování zájmen týž, tentýž | | |
| Skloňování zájmena jenž | | |
Vpisování | Skloňování zájmena jenž • těžké | |  Skloňování zájmena jenž • těžkéTypicky zabere: 8 min  |
| Skloňování zájmen týž, tentýž • těžké | |  Skloňování zájmen týž, tentýž • těžkéTypicky zabere: 6 min  |
Rozhodovačka | Souhlásky párové: p/b, t/d, v/f, ... • těžké | |  Souhlásky párové: p/b, t/d, v/f, ... • těžkéTypicky zabere: 6 min  |
| Párové hlásky: mix • těžké | |  Párové hlásky: mix • těžkéTypicky zabere: 5 min  |
| Složená přídavná jména • střední | |  Složená přídavná jména • středníTypicky zabere: 6 min  |
| | | |
6. Pravopis průřezově |
Doplňování textu | Různé výskyty I/Y • střední | |  Různé výskyty I/Y • středníTypicky zabere: 3 min  |
| Příběh: Příliš mnoho dobrodružství • střední | |  Příběh: Příliš mnoho dobrodružství • středníTypicky zabere: 2 min  |
| Příběh: Morbidní story s příchutí šlehačky • střední | |  Příběh: Morbidní story s příchutí šlehačky • středníTypicky zabere: 2 min  |
| Příběh: Výprava k prameni potoka • střední | |  Příběh: Výprava k prameni potoka • středníTypicky zabere: 2 min  |
| Příběh: V jeskyni • střední | |  Příběh: V jeskyni • středníTypicky zabere: 3 min  |
| | | |
7. Korektury textů I |
Označování | Korektury textů z knih: Zaklínač • střední | |  Korektury textů z knih: Zaklínač • středníTypicky zabere: 7 min  |
| Věty o zvířatech • střední | |  Věty o zvířatech • středníTypicky zabere: 5 min  |
| Věty o vesmíru • lehké | |  Věty o vesmíru • lehkéTypicky zabere: 3 min  |
| Věty o vesmíru • střední | |  Věty o vesmíru • středníTypicky zabere: 4 min  |
Vtipy | Pepíček a kamarádi | pro zpestření |
|
| Norris & Jean | pro zpestření |
|
| | | |
8. Průřezové diktáty I |
Mluvené diktáty | To jste netušili | |
|
| Agent Bob | |
|
| Žofie a stroj času | |
|
| | | |
9. Korektury textů II |
Označování | Informace ze sportu • střední | |  Informace ze sportu • středníTypicky zabere: 6 min  |
| Informace z kultury • střední | |  Informace z kultury • středníTypicky zabere: 6 min  |
| Věty z fantasy příběhů • těžké | |  Věty z fantasy příběhů • těžkéTypicky zabere: 7 min  |
| Věty o vesmíru • těžké | |  Věty o vesmíru • těžkéTypicky zabere: 6 min  |
| Věty o zvířatech • těžké | |  Věty o zvířatech • těžkéTypicky zabere: 6 min  |
Vtipy | Vtipy základní | pro zpestření |
|
| Vtipy pokročilé | pro zpestření |
|
| | | |
10. Průřezové diktáty II |
Mluvené diktáty | Divné sporty | |
|
| České vynálezy | |
|
| Pan Bašta | |
|
Každý žák napíše delší text na zadané téma, v textu udělá záměrně alespoň jednu pravopisnou chybu. Potom si texty ve dvojicích vymění, hledají chyby a navrhují opravy.
Žáci tvoří krátké texty na zadané téma (např. novinová zpráva, popis sportovní akce, povídka) s cílem důkladně aplikovat pravopisná pravidla. Při přípravě mohou používat strojové nástroje kontroly pravopisu.