Typický ročník | 9. |
Interval vhodných ročníků | 7.–9. |
Učivo | obtížnější pravopisné jevy, přímá a nepřímá řeč, zkratky, mezery a číslovky, skloňování zájmen, složená přídavná jména, korektury a jazykové úpravy textu, zápis souvislého textu podle diktátu |
Předcházející moduly | |
Bezprostřední výsledky učení | - Uplatní pravidla pravopisu v náročnějších případech psaní i/y, koncovek a velkých písmen.
- Rozpozná specifické pravopisné jevy (přímá a nepřímá řeč, zkratky, mezery, skloňování zájmen) a správně je použije.
- Samostatně provede korektury pravopisných chyb v autentických textech.
- Zapíše text správně podle diktátu.
- Využije jazykové znalosti při tvorbě vlastního textu.
|
Související RVP výsledky učení | - JJK-CJL-001-ZV9-006 Vytvoří po formální i obsahové stránce funkční písemný projev s využitím znalostí pravidel pravopisu.
|
Modul slouží k procvičování náročnějších pravopisných jevů v kontextu celého textu. Žáci si upevňují dovednosti v psaní i/y, koncovkách, vyjmenovaných slovech, psaní velkých písmen a dalších specifických jevech, jako jsou zkratky, přímá a nepřímá řeč či skloňování zájmen. Zvláštní důraz je kladen na korektury a úpravy textu – žáci se učí identifikovat a opravovat chyby v cizím textu a vytvářet vlastní texty s důrazem na správnost a formální přesnost. Modul připravuje žáky na psaní funkčních písemných projevů v různých stylech a situacích.
1. Psaní i/y ve slovech |
Rozhodovačka | Měkké a tvrdé souhlásky: mix • těžké | | |
Rozřazovačka | Dobýt/dobít, pobýt/pobít, ... • střední | | |
Rozhodovačka | Vyjmenovaná slova: mix • těžké | | |
| | | |
2. Psaní i/y v koncovkách |
Doplňování textu | Slova končící na ovi/ovy • střední | | |
Rozhodovačka | Koncovky podstatných jmen: mix • těžké | | |
| Koncovky všechny: mix • střední | | |
| Koncovky všechny: mix • těžké | | |
| | | |
3. Velká písmena |
Rozhodovačka | Velká písmena: národy, skupiny osob • těžké | | |
| Velká písmena: instituce, organizace • těžké | | |
| Velká písmena: mix lidé, skupiny, organizace, čas • těžké | | |
| Velká písmena: geografie, příroda, vesmír • těžké | | |
| Velká písmena: státy, oblasti • těžké | | |
| Velká písmena: města, části měst, ulice • těžké | | |
| Velká písmena: budovy, stavby • těžké | | |
| | | |
4. Přímá a nepřímá řeč, zkratky, mezery |
Souhrn tématu | Přímá a nepřímá řeč | | |
| Zkratky | | |
Doplňování textu | Přímá a nepřímá řeč • střední | | |
Krok po kroku | Přímá a nepřímá řeč • střední | | |
Rozhodovačka | Zkratky • střední | | |
Vpisování | Zkratky • střední | | |
Rozhodovačka | Číslovky a mezery • střední | | |
| | | |
5. Vybrané náročnější pravopisné jevy |
Souhrn tématu | Skloňování zájmen týž, tentýž | | |
| Skloňování zájmena jenž | | |
Vpisování | Skloňování zájmena jenž • těžké | | |
| Skloňování zájmen týž, tentýž • těžké | | |
Rozhodovačka | Souhlásky párové: p/b, t/d, v/f, ... • těžké | | |
| Párové hlásky: mix • těžké | | |
| Složená přídavná jména • střední | | |
| | | |
6. Pravopis průřezově |
Doplňování textu | Různé výskyty I/Y • střední | | |
| Příběh: Příliš mnoho dobrodružství • střední | | |
| Příběh: Morbidní story s příchutí šlehačky • střední | | |
| Příběh: Výprava k prameni potoka • střední | | |
| Příběh: V jeskyni • střední | | |
| | | |
7. Korektury textů I |
Označování | Korektury textů z knih: Zaklínač • střední | | |
| Věty o zvířatech • střední | | |
| Věty o vesmíru • lehké | | |
| Věty o vesmíru • střední | | |
Vtipy | Pepíček a kamarádi | pro zpestření | |
| Norris & Jean | pro zpestření | |
| | | |
8. Průřezové diktáty I |
Mluvené diktáty | To jste netušili | | |
| Agent Bob | | |
| Žofie a stroj času | | |
| | | |
9. Korektury textů II |
Označování | Informace ze sportu • střední | | |
| Informace z kultury • střední | | |
| Věty z fantasy příběhů • těžké | | |
| Věty o vesmíru • těžké | | |
| Věty o zvířatech • těžké | | |
Vtipy | Vtipy základní | pro zpestření | |
| Vtipy pokročilé | pro zpestření | |
| | | |
10. Průřezové diktáty II |
Mluvené diktáty | Divné sporty | | |
| České vynálezy | | |
| Pan Bašta | | |
Náměty na doplňkové aktivity
Korektorské dvojiceKaždý žák napíše delší text na zadané téma, v textu udělá záměrně alespoň jednu pravopisnou chybu. Potom si texty ve dvojicích vymění, hledají chyby a navrhují opravy.
Textová dílnaŽáci tvoří krátké texty na zadané téma (např. novinová zpráva, popis sportovní akce, povídka) s cílem důkladně aplikovat pravopisná pravidla. Při přípravě mohou používat strojové nástroje kontroly pravopisu.