Typický ročník | 7. |
Interval vhodných ročníků | 6.–8. |
Učivo | stavba slova (předpona, kořen, přípona, koncovka), pravopis předpon s-/z-/vz-, hlásková změna, zdvojené hlásky, spodoba znělosti, psaní přípon přídavných jmen, spřežky, pravopis mě/mně, n/nn |
Předcházející modul | Stavba slov a odvozený pravopis I |
Navazující modul | Zápis a korektury textů II |
Bezprostřední výsledky učení | - Určí stavbu slova a označí jeho jednotlivé části: předponu, kořen, příponu a koncovku.
- Správně zapíše předpony s-, z-, vz- podle významu a stavby slova.
- Rozpozná případy spodob znělosti a hláskových změn na rozhraní slovotvorných částí, správně uplatní pravopisná pravidla.
- Vytvoří přídavná jména pomocí přípon -ský, -cký, -ští, -čtí.
- Rozliší spřežky a předložkové vazby, zvolí jejich správný zápis při přípravě vlastního textu.
|
Související RVP výsledky učení | - JJK-CJL-001-ZV9-003 Rozvíjí své znalosti o tvarosloví a funkčně je využívá.
- JJK-CJL-001-ZV9-006 Vytvoří po formální i obsahové stránce funkční písemný projev s využitím znalostí pravidel pravopisu.
|
Modul rozšiřuje znalosti o stavbě slov a navazuje na základní pravidla odvozeného pravopisu. Žáci se učí rozpoznávat jednotlivé části slova a porozumět souvislostem mezi stavbou slova a pravopisem. Důraz je kladen na správné psaní předpon s-/z-/vz-, zvládnutí spodob znělosti a hláskových změn na rozhraní slovotvorných částí. Modul se také věnuje častým pravopisným jevům souvisejícím s příponami (-icí/-ící, -ský/-ští, -cký/-čtí), psaní mě/mně, n/nn a problematice spřežek.
1. Stavba slova |
Krok po kroku | Předpona, kořen, přípona, koncovka • lehké | | |
| Předpona, kořen, přípona, koncovka • střední | | |
Rozhodovačka | Určování kořene slova • střední | | |
| Určování předpony slova • střední | | |
Rozbory | Určování kořene slova • střední | | |
| Určování předpony slova • střední | | |
| Předpona, kořen, přípona, koncovka • střední | | |
| Předpona, kořen, přípona, koncovka • těžké | bonus | |
| | | |
2. Psaní mě/mně |
Souhrn tématu | Psaní mě/mně ve slově | | |
| Mě/mně (zájmeno já) | | |
Rozhodovačka | Psaní mě/mně ve slově • střední | | |
| Psaní mě/mně ve slově • těžké | | |
Rozřazovačka | Psaní mě/mně ve slově • střední | | |
Doplňování textu | Psaní mě/mně • střední | | |
Rozhodovačka | Mě/mně (zájmeno já) • střední | | |
| | | |
3. Psaní n/nn |
Souhrn tématu | Psaní n/nn | | |
Krok po kroku | Psaní n/nn • střední | | |
Rozhodovačka | Psaní n/nn • střední | | |
| Psaní n/nn • těžké | | |
Rozřazovačka | Psaní n/nn • střední | | |
| Psaní n/nn • těžké | | |
Doplňování textu | Psaní n/nn • střední | | |
| | | |
4. Psaní s/z na začátku slova |
Souhrn tématu | Psaní s/z na začátku slova | | |
Rozhodovačka | Psaní s/z na začátku slova • střední | | |
| Psaní s/z na začátku slova • těžké | | |
Rozřazovačka | Psaní s/z na začátku slova • střední | | |
| Psaní s/z na začátku slova • těžké | | |
Doplňování textu | Psaní s/z na začátku slova • střední | | |
| Psaní s/z na začátku slova • těžké | | |
| | | |
5. Pravopis přípon a koncovek |
Souhrn tématu | Kořen a přípona: hlásková změna a zdvojené | | |
| Předpona a kořen: zdvojené hlásky | | |
| Kořen a přípona: spodoba znělosti | | |
| Tvorba přídavných jmen (‑ský/‑ští, ‑cký/‑čtí) | | |
Rozhodovačka | Předpona a kořen: zdvojené hlásky • střední | | |
| Kořen a přípona: hlásková změna a zdvojené • střední | | |
| Kořen a přípona: spodoba znělosti • střední | | |
| Tvorba přídavných jmen (‑ský/‑ští, ‑cký/‑čtí) • střední | | |
| Tvorba přídavných jmen (‑ský/‑ští, ‑cký/‑čtí) • těžké | | |
Vpisování | Tvorba přídavných jmen (‑ský/‑ští, ‑cký/‑čtí) • střední | | |
| Tvorba přídavných jmen (‑ský/‑ští, ‑cký/‑čtí) • těžké | | |
| | | |
6. Spřežky |
Souhrn tématu | Spřežky | | |
Rozhodovačka | Spřežky • střední | | |
| Spřežky • těžké | | |
Doplňování textu | Spřežky • těžké | | |
| | | |
7. Opakování |
Rozhodovačka | Psaní ě: mix • střední | | |
| Pravopis odvozený od stavby slova: mix • střední | | |
Náměty na doplňkové aktivity
Příběhy s rozlišením významuŽáci dostanou přidělené dvojice slov lišících se pouze drobností v jejich pravopisu (smazat / zmazat, svolat / zvolat, ranní / raný, nejasnější / nejjasnější). Úkolem je vymyslet smysluplný příběh, ve kterém budou obě slova správně použita.