Druhy vedlejších vět
BV1Vedlejší věta podmětná
- Vyjadřuje podmět věty řídící.
- Ptáme se na ni: Kdo, co? + věta řídící
- Časté spojovací výrazy: kdo, co, že, aby
- Příklad: Kdo nic nedělá, nic nezkazí. → Kdo, co nic nezkazí? Kdo nic nedělá.
- Tip: Větu podmětnou můžeme nahradit podmětem, který vyjadřuje to stejné jako věta podmětná, např.: Kdo nic nedělá = lenoch → Lenoch nic nezkazí.
Vedlejší věta přísudková
- Vyjadřuje jmennou část přísudku jmenného se sponou (přísudek slovesný se totiž vedlejší větou nedá vyjádřit).
- Ptáme se na ni: Jaký byl/nebyl (stal se/nestal se) podmět?
- Časté spojovací výrazy: jako, jak, aby, takový – jaký, takový – aby
- Příklad: Obloha byla, jako by ji vymetl. → Jaká byla obloha? Jako by ji vymetl.
- Tip: Větu přísudkovou můžeme nahradit jmennou částí přísudku, který vyjadřuje to stejné jako věta přísudková, např.: Obloha byla jako vymetená.
Vedlejší věta předmětná
- Vyjadřuje předmět ke slovesu/přídavnému jménu z věty řídící.
- Ptáme se na ni: pádovými otázkami kromě 1. a 5. pádu + věta řídící.
- Časté spojovací výrazy: že, aby, jak, kdo, co, to – že
- Příklad: Nezapomeň, že výuka začíná v 8:00. → Koho, co nezapomeň? Že výuka začíná v 8:00.
- Tip: Větu předmětnou můžeme někdy nahradit předmětem, např.: Nezapomeň na začátek výuky v 8:00.
Vedlejší věta přívlastková
- Vyjadřuje bližší informaci o (podstatném) jméně z věty řídící.
- Ptáme se na ni: Jaký, který, čí? + jméno z věty řídící, které vedlejší věta rozvíjí.
- Časté spojovací výrazy: kdo, co, který, jaký, čí, jenž, aby, kde, kdy
- Příklad: Markéta ztratila telefon, který nedávno dostala. → Jaký telefon Markéta ztratila? Ten, který nedávno dostala.
- Tip: Větu přívlastkovou můžeme nahradit přívlastkem, např.: Markéta ztratila nový telefon.
Vedlejší věta doplňková
- Vyjadřuje bližší informaci o ději, který se týká jména ve větě řídící. Řídící věta obvykle končí předmětem.
- Ptáme se na ni: V jaké situaci? + sloveso a jméno z věty řídící.
- Časté spojovací výrazy: jak, že, aby
- Příklad: Lucie viděla Zuzanu, jak běží na autobus. V jaké situaci viděla Lucie Zuzanu? Jak běží na autobus.
- Tip: Věta doplňková bývá často po slovesech vnímání: vidět, slyšet, dívat se atd. Lze také nahradit doplňkem, např.: Lucie viděla Zuzanu běžet na autobus.
Vedlejší věta příslovečná
- Vyjadřuje okolnosti děje (místo, čas, způsob atd.) z věty řídící.
- Ptáme se na ni: kde?, kdy?, jak?, proč?, do jaké míry?, za jakým účelem?, za jakých podmínek?, i přes co? atd. + věta řídící.
- Časté spojovací výrazy: kde, když, jak, co, protože, aby, -li, přestože, i když atd.
- Podle toho, jakou okolnost děje vyjadřují, je dělíme na různé druhy.
místní | kde? | Vrátila se tam, kde jí bylo nejlépe. |
časová | kdy? | Když přišel domů, začal vařit. |
způsobová | jak? | Vypadal, jako by neuměl do pěti počítat. |
měrová | do jaké míry? | Křičela, jak mohla. |
příčinná | proč? | Rychle utíkali, protože za nimi hořelo. |
účelová | za jakým účelem? | Rychle utíkali, aby si zachránili život. |
podmínková | za jakých podmínek? | Kdyby ses přiznal, cítil by ses lépe. |
přípustková | i přes co? | I když nemáš peníze, můžeš procestovat celý svět. |
Krok po kroku
Doplňování jednotlivých kroků v rozsáhlejším postupu.
Vedlejší věty podmětné a předmětné (střední)
Typicky zabere: 8 min

Vedlejší věty předmětné a přívlastkové (střední)
Typicky zabere: 7 min

Druhy vedlejších vět souhrnně (střední)
Typicky zabere: 8 min

Rozbory
Pomocí barviček označujete vybraná slova ve větách.
Vedlejší věty podmětné a předmětné (střední)
zadání: 40
Typicky zabere: 6 min

Vedlejší věty předmětné a doplňkové (střední)
zadání: 30
Typicky zabere: 4 min

Vedlejší věty přívlastkové a příslovečně způsobové (střední)
zadání: 29
Typicky zabere: 5 min

VV podmínková, příčinná a účelová (střední)
zadání: 39
Typicky zabere: 5 min

VV příslovečná příčinná a účelová (střední)
zadání: 59
Typicky zabere: 3 min

Druhy vedlejších vět souhrnně (lehké)
zadání: 68
Typicky zabere: 6 min

Druhy vedlejších vět souhrnně (střední)
zadání: 89
Typicky zabere: 7 min

Druhy vedlejších vět souhrnně (těžké)
zadání: 79
Typicky zabere: 9 min
