Slovní druhy I
Typický ročník | 5. |
Interval vhodných ročníků | 4.–5. |
Učivo | určování slovních druhů, podstatná jména (rody, pády, vzory), přídavná jména, slovesa, předložky, spojky |
Navazující modul | Slovní druhy II |
Bezprostřední výsledky učení |
|
Související RVP výsledky učení |
|
Modul slouží jako úvod do světa slovních druhů a mluvnických kategorií. Žáci se učí rozpoznávat základní slovní druhy a určovat jejich mluvnické kategorie. Důraz je kladen na podstatná jména, jejich pády a vzory, které ovlivňují pravopis – s tímto tématem úzce souvisí modul Psaní i/y v koncovkách. Součástí modulu je také základní procvičování dalších slovních druhů, zejména přídavných jmen a sloves. Na tento modul navazují dva další, určené pro starší žáky, které porozumění slovním druhům dále prohlubují.
Náměty na doplňkové aktivity
Vymýšlení vět podle zadaných slovních druhůŽáci dostanou jako zadání šablony ze slovních druhů, např. „[podstatné jméno] [sloveso] [přídavné jméno] [podstatné jméno]“. Úkolem je vymyslet pro každou šablonu smysluplnou větu, ve které budou slova odpovídat šabloně (pro uvedený příklad tedy třeba „Tomáš zahlédl malou žábu.“).