Slovní druhy III
Typický ročník | 8. |
Interval vhodných ročníků | 7.–9. |
Učivo | mluvnické kategorie sloves (osoba, číslo, čas, způsob, vid, rod), komplikovanější případy skloňování a časování, stupňování příslovcí |
Předcházející modul | Slovní druhy II |
Bezprostřední výsledky učení |
|
Související RVP výsledky učení |
|
Modul navazuje na předchozí procvičování slovních druhů a soustředí se na složitější případy jejich určování, skloňování a časování. Žáci si prohlubují porozumění mluvnickým kategoriím sloves včetně určování vidu, způsobu a slovesného rodu. Dále se zaměřují na komplikovanější případy skloňování zájmen, číslovek a podstatných jmen. Nechybí ani procvičování příslovcí a rozpoznávání slovních druhů v náročnějších souvislých textech. Modul rozvíjí přesnost při analýze jazykových struktur a posiluje schopnost žáků vědomě používat jazykové prostředky při čtení, psaní i rozboru textu.
Náměty na doplňkové aktivity
Přepis textu podle pravidel šíleného jazykářeŽáci dostanou zadaný text (případně mohou vymyslet či použít vlastní). Dále dostanou sadu pravidel šíleného jazykáře, např. „právě tři zájmena, žádné sloveso v nedokonavém vidu, použito všech 7 pádů“. Úkolem je upravit text tak, aby zachovával původní sdělení a současně odpovídal zadaným pravidlům.