Podobně znějící – 2. střední škola
BU9V češtině většinou slova píšeme podle toho, jak je i vyslovujeme. Někdy je to ale složitější. Jde především o psaní i/y, které je vyčleněné do samostatného tématu.
Zde jsou shromážděny další případy, kdy správný pravopis nejde snadno poznat podle výslovnosti slov.
téma | popis | příklady |
---|---|---|
Psaní ě | Správné použití ě (např. rozlišování bě/bje, vě/vje, mě/mně). | objetí, domněnka, o mně |
Pravopis odvozený od stavby slova | Případy, kde jsou pravidla zápisu založena na stavbě slova (předpona, kořen, přípona). | celozrnný, hulvátsví, říšský |
Párové hlásky | Dvojice znělých a neznělých hlásek, které vyslovujeme podobně (např. b/p, f/v, z/s). | lev, zpráva, podpatky |
Délka samohlásek | Především správné psaní u/ú/ů a volba mezi koncovkami -icí/-ící. | trojúhelník, hasicí vs. hasící |
Spřežky | Rozlišování mezi složenými slovy a dvojicí slov psaných s mezerou. | nahoru vs. na horu |
Pravopis přejatých slov | U přejatých slov si často správný zápis musíme zapamatovat. Existují zde však základní vodítka, která nám pomohou. | prezident, trénink, subtilní |
Rozhodovačka
Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.
Vpisování
Cvičení, ve kterém píšete odpověď na klávesnici.
Rozřazovačka
Třídění pojmů do kategorií.
Doplňování textu
Krátké texty, do kterých doplňujete na vybraná místa správnou variantu ze dvou možností.