Slova končící na ovi/ovy (střední)
- Cvičení: Diktáty
- Zadání: 5
- Typicky zabere: 5 min
Předchůdci
Slova končící na ovi/ovy
Rozhodovačka: středníPodobné
Shoda přísudku s podmětem
Diktáty: středníShoda přísudku s podmětem
Diktáty: těžkéKoncovky přídavných jmen
Diktáty: středníKoncovky podstatných jmen
Diktáty: středníKoncovky podstatných jmen: mužský rod
Rozhodovačka: těžkéKoncovky podstatných jmen: ženský rod
Rozhodovačka: těžkéShoda přísudku s podmětem
Krok po kroku: středníKoncovky všechny: mix
RobotiKoncovky všechny: mix
Rozhodovačka: středníKoncovky podstatných jmen: mix
Rozhodovačka: těžkéNásledníci
Náhledy
Předchůdci
Podobné
Shoda přísudku s podmětem
Život v přírodě
Zrána se děti vydal na houby. Oči jim jen zářil . Jabloně plodil nádherné ovoce. Stébla travin se ohýbal ve větru. Vydry lovil ryby. Krtci lovil žížaly. Křídla vážek a šídel se třepotal . Koně přešl do klusu. Na podzim se ozýval datlové i káňata. Avšak čekal je také nemilé zjištění. Včely hynul . Moli dokonce hynul po stovkách a sýkorky vyzobával kosům mls.
Koncovky podstatných jmen: mix
Oči se jí zalily slzam_.
iyKoncovky podstatných jmen: ženský rod
trochu chlévské mrv_
iyKoncovky všechny: mix
stáj vystlaná steliv_
iyKoncovky podstatných jmen: mužský rod
střecha pokrytá šindel_
yiKoncovky všechny: mix
pozoruje sokolníkov_ sokoly
yiKoncovky přídavných jmen
Čí jsem?
Bratrov kamarádi mě nemají rádi. Jsem totiž znám po celé škole. Prý jsem na starší děti drz , vyzývav a rád je uvádím do rozpaků. Nechápu to. Když vidím Pavlov (to je můj bratr) vrstevníky, jsem jak neviňátko. Nechápu, proč má Milan, jen co se ke mně otočí zády, batoh celý bíl od křídy nebo proč má školní snaživec Václav vždycky po setkání se mnou oslizl a zahnědl límec košile. Nejde mi to na mysl. Jsem přeci tak mil . Pro mého bratra jako bych byl ciz , prý není možné, abychom byli oba otcov synové. „Jeden z nás musí být nevlastní,“ říká zrudl bratr, když vidí má alotria. Přitom jsme oba skoro stejn : pohledn , vyso a tmavovlas . Ale zatímco Pavel je ten přemýšliv , já jsem jen ten, který je zlobiv .
Shoda přísudku s podmětem
„Všechny děti dnes vystav_ své výrobky.“Kdo, co vystaví výrobky?všechnydětiV jakém čase je sloveso v přísudku?v přítomném/budoucímv minulémKteré i/y tím pádem bude v přísudku?íýProč?V přísudku v přítomném/budoucím čase je vždy i/í bez ohledu na rod podmětu.Protože děti končí na -i.Shoda přísudku s podmětem
Nemilé vyrušení
V létě jsme se s pár kamarády rozhodl přejít Pyreneje. Ze začátku nás unavoval střídající se stoupání a klesání, avšak dva týdny nám stačil na to, abychom se aklimatizoval . Batohy, v nichž jsme nesl všechny své věci, se střídavě zmenšoval a zvětšoval podle toho, jak rychle byl konzumovány zásoby v nich uložené. Patnáctý den cesty jsme měl zdolávat velké převýšení, proto jsme se dohodl , že vyrazíme dřív než obvykle. Ráno jsem si potřeboval ještě odskočit do lesíka, proto jsem se domluvil se Pepou, že na mě počká. Anička s Dášou vyrazil napřed. Dřepěl jsem tedy za nízkými borovičkami, kalhoty stažené na půl žerdi, když se za mnou ozval těžké kroky a funění. Ani jsem se nepohnul. Medvěd. Měl jsme z nich respekt od samého začátku. Kroky medvěda se přibližoval a pak se zase postupně začal vzdalovat. Nasliněné prsty na ruce mi potvrdil , že vítr fouká od medvěda ke mně. Necítil mě. Dokončil jsem, co jsem začal, a pro jistotu potichu se odplížil k Pepovi. Ještě, že jsem nezpanikařil.
Koncovky podstatných jmen
Rozpadlá stavení
Kostel a hřbitov Milanov připomínaly domov. Vyrostl poblíž Čáslav , malého města, které se pyšní svými kališnickými kořeny. Ráno se vždycky posadil na postel a pozoroval kos a pěnkav za oknem. Bydlel s rodiči v budově opatovické škol , takže k tabul chodil v bačkorách. Tatínek byl řídící. Za katedrou si vždycky sahal do kaps pro hodinky a s nasazenými brýlem se trochu podobal panu prezidentov .
A za zdm nedalekého hřbitova si s místními dětm nejednou hráli na doktora nebo pomáhali kostelníkov s úklidem. Dnes jsou už krov staré škol propadlé a dříve upravená zahrádka zarůstá křov m.