Podobně znějící – 2. třída (2. ročník)
BU9V češtině většinou slova píšeme podle toho, jak je i vyslovujeme. Někdy je to ale složitější. Jde především o psaní i/y, které je vyčleněné do samostatného tématu.
Zde jsou shromážděny další případy, kdy správný pravopis nejde snadno poznat podle výslovnosti slov.
téma | popis | příklady |
---|---|---|
Psaní ě | Správné použití ě (např. rozlišování bě/bje, vě/vje, mě/mně). | objetí, domněnka, o mně |
Pravopis odvozený od stavby slova | Případy, kde jsou pravidla zápisu založena na stavbě slova (předpona, kořen, přípona). | celozrnný, hulvátsví, říšský |
Párové hlásky | Dvojice znělých a neznělých hlásek, které vyslovujeme podobně (např. b/p, f/v, z/s). | lev, zpráva, podpatky |
Délka samohlásek | Především správné psaní u/ú/ů a volba mezi koncovkami -icí/-ící. | trojúhelník, hasicí vs. hasící |
Spřežky | Rozlišování mezi složenými slovy a dvojicí slov psaných s mezerou. | nahoru vs. na horu |
Pravopis přejatých slov | U přejatých slov si často správný zápis musíme zapamatovat. Existují zde však základní vodítka, která nám pomohou. | prezident, trénink, subtilní |