
Podmět a přísudek – 5. třída (5. ročník)
Krátká adresa: umime.to/BVR
Vybrána třída: 5. třída (široký výběr)
Podmět a přísudek spolu tvoří tzv. základní skladební dvojici. Nesou jádro informace obsažené ve větě.
Podmět
Pro podmět platí:
- Je vždy v 1. pádě.
- Může být vyjádřen: kterýmkoli slovním druhem.
- Ptáme se na něj: Kdo, co? (Na stromě rostou jablka. Kdo, co roste na stromě? Jablka.)
Vyjádření podmětu:
- Vyjádřený: je ve větě vyjádřen slovně. (Pavlína spí.)
- Nevyjádřený: není ve větě vyjádřen, ale víme, o koho/co se jedná. (Chceš [ty] kousek čokolády?)
- Všeobecný: není ve větě vyjádřen a ani netušíme, o koho přesně se jedná. (V televizi dávali [oni] film.)
Přísudek
Pro přísudek platí:
- Vyjadřuje činnost nebo stav podmětu.
- Může být vyjádřen: slovesem, slovesem a zvratným zájmenem se/si, několika slovesy, slovesem a přídavným/podstatným jménem.
- Ptáme se na něj: Co dělá podmět? (Na stromě rostou jablka. Co dělají jablka? Rostou.)
Druhy přísudku:
- slovesný: obsahuje sloveso v určitém tvaru, dělí se na:
- slovesný jednoduchý: tvoří ho 1 sloveso v určité osobě, čase atd. (Kočka leze dírou. Zítra nebude pršet.)
- slovesný složený: tvoří ho způsobové (muset, moci, smět, mít, chtít) nebo fázové (začít, začínat, zůstat, zůstávat, přestat, přestávat) sloveso + infinitiv. (Kočka chce prolézt dírou. Zítra nemá pršet.)
- jmenný se sponou (slovesně-jmenný): tvoří ho sponové sloveso (být, bývat, stát se, stávat se) + přídavné nebo podstatné jméno. (Kočka je líná. Pavel se stal expertem na předpovídání počasí.)
- jmenný: tvoří ho pouze podstatné nebo přídavné jméno, sponové sloveso chybí. (Sliby chyby. = Sliby [jsou] chyby. Průjezd zakázán. = Průjezd [je] zakázán.)
- citoslovečný: tvoří ho citoslovce. (Pes hop přes plot. Anička bác do kaluže.)

Rozhodovačka
Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.

Podmět vyjádřený a nevyjádřený (lehké)
50 zadání
Typicky zabere: 4 min
Ukázka
Viděl zajímavý film.Pavel, Petr a Lukáš hráli basketbal.Jakou chceš zmrzlinu?
Druhy přísudku (střední)
58 zadání
Typicky zabere: 8 min
Ukázka
Na zítra si máme najít informace o Irsku.A tak se pan Krákora stal předsedou zahrádkářského spolku.Šikmá věž v Pise se začala naklánět až příliš.
Krok po kroku
V tomto cvičení doplňujete jednotlivé kroky v rozsáhlejším postupu. Jednotlivé úlohy jsou v podstatě řešené příklady, na kterých se můžete naučit, jak správně uvažovat o jazykových jevech.

Druhy podmětu (střední)
12 zadání
Typicky zabere: 6 min

Rozbory
Pomocí barviček označujete vybraná slova ve větách.

Určování podmětu a přísudku (lehké)
51 zadání
Typicky zabere: 4 min
Ukázka
Stromy se kolébají ve větru.Na nádraží přijel zpožděný rychlík.Obě děti pomáhají doma s vařením.
Určování podmětu a přísudku (střední)
63 zadání
Typicky zabere: 6 min