Krok po kroku – 5. třída (5. ročník)
V tomto cvičení doplňujete jednotlivé kroky v rozsáhlejším postupu. Jednotlivé úlohy jsou v podstatě řešené příklady, na kterých se můžete naučit, jak správně uvažovat o jazykových jevech.

Vybrána třída: 5. třída (široký výběr)
Psaní i/y

Koncovky přídavných jmen (jarní/mladý) (lehké)
12 Zadání
Typicky zabere: 6 min

Slova končící na ovi/ovy (střední)
12 Zadání
Typicky zabere: 7 min

Shoda přísudku s podmětem (lehké)
16 Zadání
Typicky zabere: 8 min

Shoda přísudku s podmětem (střední)
16 Zadání
Typicky zabere: 9 min

Koncovky podstatných jmen: mix (střední)
12 Zadání
Typicky zabere: 9 min
Podobně znějící
Slovní druhy
Rozbory vět, stavba slov

Předpona, kořen, přípona, koncovka (lehké)
13 Zadání
Typicky zabere: 7 min

Předpona, kořen, přípona, koncovka (střední)
14 Zadání
Typicky zabere: 8 min

Druhy podmětu (střední)
12 Zadání
Typicky zabere: 8 min

Přívlastek shodný a neshodný (lehké)
20 Zadání
Typicky zabere: 11 min

Rozbory vět jednoduchých (lehké)
18 Zadání
Typicky zabere: 7 min
Ukázky
Slovní druhy: mix
„Filipovi psi štěkali za plotem.“Co vyjadřuje „Filipovi“ ve větě?Čí jsou psi.Komu psi štěkali.Jakým slovním druhem je tedy „Filipovi“?přídavné jménopodstatné jménoJak by věta vypadala, kdyby „Filipovi“ bylo podstatné jméno?Za plotem slyšel štěkat Filipovy psy.Psi za plotem štěkali Filipovi na pozdrav.Zájmena
„Klíče jsem vhodila do schránky. Našla jsi je?“Jaká jsou ve větách zájmena?jejsi, jsemKteré slovo zastupuje zájmeno „je“ ve druhé větě?klíčeoniJak zní zájmeno „je“ v 1. pádě množ. čísla?jehoonyO jaký druh zájmena se tedy jedná?o přivlastňovacío osobníKoncovky podstatných jmen: mix
„Emanuel mu z hloub_ duše rozuměl.“Rod poznáme pomocí ukazovacích zájmen TEN, TA, TO. Jakého rodu je „hloub“?ženskéhomužskéhoNa co končí slovo „hloub“?na souhláskuna samohláskuKteré vzory ženského rodu končí také na souhlásku?píseň, kostžena, růžeAbychom rozhodli, jestli je „hloub“ podle vzoru píseň, nebo podle vzoru kost, řekneme si „hloub“ v 1. a 2. pádě.hloub, vidím hloubhloub, bez hloubiSe kterým vzorem se „hloub“ rýmuje?s píseň, bez písněs kost, bez kostiPodle toho, jaké i/y se píše v „kost“ doplníme i/y do slova „hloub_“.z hlouby jako z kostiz hloubi jako z kostiJak tedy bude vypadat celá věta?„Emanuel mu z hlouby duše rozuměl.“„Emanuel mu z hloubi duše rozuměl.“