Krok po kroku – 6. třída (6. ročník)
V tomto cvičení doplňujete jednotlivé kroky v rozsáhlejším postupu. Jednotlivé úlohy jsou v podstatě řešené příklady, na kterých se můžete naučit, jak správně uvažovat o jazykových jevech.

Vybrána třída: 6. třída (široký výběr)
Psaní i/y

Koncovky přídavných jmen (jarní/mladý) (lehké)
12 Zadání
Typicky zabere: 6 min

Slova končící na ovi/ovy (střední)
12 Zadání
Typicky zabere: 7 min

Shoda přísudku s podmětem (lehké)
16 Zadání
Typicky zabere: 8 min

Shoda přísudku s podmětem (střední)
16 Zadání
Typicky zabere: 9 min

Shoda přísudku s podmětem (těžké)
18 Zadání
Typicky zabere: 8 min

Koncovky podstatných jmen: mix (střední)
12 Zadání
Typicky zabere: 9 min
Podobně znějící
Slovní druhy

Koncovky přídavných jmen (jarní/mladý) (lehké)
12 Zadání
Typicky zabere: 6 min

Zájmena (střední)
20 Zadání
Typicky zabere: 9 min

Mluvnické kategorie sloves (lehké)
12 Zadání
Typicky zabere: 7 min

Mluvnické kategorie sloves (střední)
13 Zadání
Typicky zabere: 8 min

Slovní druhy: mix (střední)
22 Zadání
Typicky zabere: 9 min
Čárky a interpunkce
Rozbory vět, stavba slov

Předpona, kořen, přípona, koncovka (lehké)
13 Zadání
Typicky zabere: 7 min

Předpona, kořen, přípona, koncovka (střední)
14 Zadání
Typicky zabere: 8 min

Druhy podmětu (střední)
12 Zadání
Typicky zabere: 8 min

Druhy přísudku (střední)
12 Zadání
Typicky zabere: 9 min

Přívlastek shodný a neshodný (lehké)
20 Zadání
Typicky zabere: 11 min

Přívlastek shodný a neshodný (střední)
20 Zadání
Typicky zabere: 13 min

Vedlejší věty podmětné a předmětné (střední)
20 Zadání
Typicky zabere: 9 min

Vedlejší věty předmětné a přívlastkové (střední)
20 Zadání
Typicky zabere: 8 min

Rozbory vět jednoduchých (lehké)
18 Zadání
Typicky zabere: 7 min

Rozbory vět jednoduchých (střední)
18 Zadání
Typicky zabere: 8 min
Ukázky
Rozbory vět jednoduchých
„V myčce na nádobí se umyjí velké hrnce lépe.“Označte přísudek:„lépe“„umyjí se“O jaký druh přísudku se jedná?jmenný se sponouslovesnýVyberte podmět:„hrnce“„nádobí“O jaký druh podmětu se jedná?holýrozvitýJaké slovo je řídícím členem spojení „na nádobí“?umyjí sev myčceJakým větným člen je tedy „na nádobí“:příslovečné určení místapřívlastek neshodnýVyberte správný graf věty:

Zájmena
„Klíče jsem vhodila do schránky. Našla jsi je?“Jaká jsou ve větách zájmena?jsi, jsemjeKteré slovo zastupuje zájmeno „je“ ve druhé větě?klíčeoniJak zní zájmeno „je“ v 1. pádě množ. čísla?onyjehoO jaký druh zájmena se tedy jedná?o přivlastňovacío osobníPředpona, kořen, přípona, koncovka
„výstava“Abychom určili kořen, řekneme si několik slov příbuzných:zastavit se, výprava, výstavba, tavitzástava, představa, vystavit, stavětKořen je největší společná část slov příbuzných a slova „výstava“. Jaký je tedy kořen slova?tavstavPředpona je část slova před kořenem. Co je zde předponou?v-vý-Jak rozliším koncovku od předpony?koncovka se při skloňování nebo časování měníkoncovka je ve všech tvarech slova stejnáDruhé písmeno „a“ ve slově „výstava“ je tedy:koncovkapříponaJak bychom tedy znázornili jednotlivé stavební prvky přímo ve slově?vý-sta-vavý-stav-a