Krok po kroku – 6. třída (6. ročník)
V tomto cvičení doplňujete jednotlivé kroky v rozsáhlejším postupu. Jednotlivé úlohy jsou v podstatě řešené příklady, na kterých se můžete naučit, jak správně uvažovat o jazykových jevech.

Vybrána třída: 6. třída (široký výběr)
Psaní i/y

Koncovky přídavných jmen (jarní/mladý) (lehké)
12 Zadání
Typicky zabere: 6 min

Slova končící na ovi/ovy (střední)
12 Zadání
Typicky zabere: 7 min

Shoda přísudku s podmětem (lehké)
16 Zadání
Typicky zabere: 8 min

Shoda přísudku s podmětem (střední)
16 Zadání
Typicky zabere: 9 min

Shoda přísudku s podmětem (těžké)
18 Zadání
Typicky zabere: 8 min

Koncovky podstatných jmen: mix (střední)
12 Zadání
Typicky zabere: 9 min
Podobně znějící
Slovní druhy

Koncovky přídavných jmen (jarní/mladý) (lehké)
12 Zadání
Typicky zabere: 6 min

Zájmena (střední)
20 Zadání
Typicky zabere: 9 min

Mluvnické kategorie sloves (lehké)
12 Zadání
Typicky zabere: 7 min

Mluvnické kategorie sloves (střední)
13 Zadání
Typicky zabere: 8 min

Slovní druhy: mix (střední)
22 Zadání
Typicky zabere: 9 min
Čárky a interpunkce
Rozbory vět, stavba slov

Předpona, kořen, přípona, koncovka (lehké)
13 Zadání
Typicky zabere: 7 min

Předpona, kořen, přípona, koncovka (střední)
14 Zadání
Typicky zabere: 8 min

Druhy podmětu (střední)
12 Zadání
Typicky zabere: 8 min

Druhy přísudku (střední)
12 Zadání
Typicky zabere: 9 min

Přívlastek shodný a neshodný (lehké)
20 Zadání
Typicky zabere: 11 min

Přívlastek shodný a neshodný (střední)
20 Zadání
Typicky zabere: 13 min

Vedlejší věty podmětné a předmětné (střední)
20 Zadání
Typicky zabere: 9 min

Vedlejší věty předmětné a přívlastkové (střední)
20 Zadání
Typicky zabere: 8 min

Rozbory vět jednoduchých (lehké)
18 Zadání
Typicky zabere: 7 min

Rozbory vět jednoduchých (střední)
18 Zadání
Typicky zabere: 8 min
Ukázky
Koncovky podstatných jmen: mix
„Emanuel mu z hloub_ duše rozuměl.“Rod poznáme pomocí ukazovacích zájmen TEN, TA, TO. Jakého rodu je „hloub“?mužskéhoženskéhoNa co končí slovo „hloub“?na samohláskuna souhláskuKteré vzory ženského rodu končí také na souhlásku?žena, růžepíseň, kostAbychom rozhodli, jestli je „hloub“ podle vzoru píseň, nebo podle vzoru kost, řekneme si „hloub“ v 1. a 2. pádě.hloub, bez hloubihloub, vidím hloubSe kterým vzorem se „hloub“ rýmuje?s píseň, bez písněs kost, bez kostiPodle toho, jaké i/y se píše v „kost“ doplníme i/y do slova „hloub_“.z hloubi jako z kostiz hlouby jako z kostiJak tedy bude vypadat celá věta?„Emanuel mu z hloubi duše rozuměl.“„Emanuel mu z hlouby duše rozuměl.“Shoda přísudku s podmětem
„Klíčové myšlenky i pojmy byl_ v textu dobře vysvětleny.“Kdo, co byl_ v textu vysvětleny?myšlenky i pojmyklíčové myšlenkyV jakém čase je sloveso v přísudku?v minulémv přítomnémPravopis i/y v přísudku ovlivňuje rod podmětu. Je v podmětu alespoň 1 rod mužský životný?neanoJakého rodu jsou slova v podmětu?ženského a mužského neživotnéhoobě ženskéhoKteré i/y tím pádem bude v přísudku?iyShoda přísudku s podmětem
„Klára, Pavel a jejich štěně často chodil_ na procházky.“Kdo, co často chodil_ na procházky?Klára a PavelKlára, Pavel a štěněV jakém čase je sloveso v přísudku?v přítomnémv minulémPravopis i/y v přísudku ovlivňuje rod podmětu. Je v podmětu alespoň 1 rod mužský životný?anoneKteré i/y tím pádem bude v přísudku?iy